Geslaagde bijeenkomst ‘Navigeren naar Bereikbaarheid’ van Mobiliteits­alliantie

• secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

De Mobiliteits­alliantie bracht op woensdag 24 maart jl. Tweede Kamerleden, gedeputeerden, en wethouders uit het hele land samen om het belang van mobiliteit, bereikbaarheid en verkeers­veiligheid hoger op de agenda te zetten. Dat deed ze met de bijeenkomst Navigeren naar Bereikbaarheid, welke de Mobiliteits­alliantie samen organiseerde met het Interprovinciaal Overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Verkeers­veiligheidscoalitie. RAI Vereniging investeert in de Mobiliteits­alliantie om mobiliteit hoog op de politieke agenda te houden in Nederland.

Geslaagde bijeenkomst ‘Navigeren naar Bereikbaarheid’ van Mobiliteitsalliantie

Om deze boodschap kracht bij te zetten waarschuwden de genoemde organisaties in een artikel in de Telegraaf dat Nederland dicht slibt als er niet snel fors meer geld wordt gestoken in mobiliteit, met alle gevolgen van dien voor de leefbaarheid en economie. Een stevige positie voor mobiliteit in het nieuwe regeerakkoord is dus noodzaak.

Tijdens een levendige discussiemiddag gingen wethouders, gedeputeerden, Kamerleden en vertegenwoordigers van de Mobiliteits­alliantie met elkaar in gesprek over drie onderwerpen: ‘slimmer en beter benutten van de huidige infrastructuur’, ‘investeren in beheer, onderhoud, vernieuwing en uitbreiding’ en ‘investeringen in veiligheid in het verkeer’.

Tijdens de eerste discussie waren alle partijen het met elkaar eens dat het belangrijk is om diverse vervoersmodaliteiten beter op elkaar aan te sluiten en zo vervoerscapaciteit beter te benutten. Soms een mix van modaliteiten en soms is juist keuzes maken van belang, volgens de sprekers. Hierbij moet maatwerk mogelijk zijn, in rekenschap van regionale verschillen: Steden hebben andere behoeftes dan de gebieden buiten de stad.

Het tweede onderwerp was investeringen in infrastructuur. We horen steeds vaker over de beperkte financiële speelruimte tegenover de enorme onderhouds- en vernieuwingsopgave.

De vraag die hierbij aan bod kwam: Eerst investeren in nieuwe infrastructuur (fiets, auto of OV) of de bestaande infrastructuur eerst opknappen? Of kan het beide tegelijk? Men constateerde dat het belang van beide hoog is, maar dat er slimme keuzes te maken zijn. Iedereen zag een vlucht naar meer fietsinfrastructuur bijvoorbeeld als een betaalbaar alternatief op investering in autowegen. De Mobiliteits­alliantie riep de landelijke politiek op om te zorgen voor voorspelbaarheid van beheer en onderhoud. Daar plukt iedereen de vruchten van, aldus de Alliantie. De aanwezige Kamerleden, Hester Veltman (VVD) en Olger van Dijk (NSC), gaven aan deze oproep te begrijpen en direct te willen starten met nieuwe projecten als daar ruimte voor is. Ook werd aangegeven dat als er geld voor infrastructuur wordt vrijgemaakt er voor een ander dossier minder budget is.

Tijdens het derde blokje, verkeers­veiligheid, kwamen veel thema’s aan bod, onder andere de fietshelm, handhaving, 30 km/h zones en aanpassing van de infrastructuur. Allen waren het erover eens dat het hoge aantal dodelijke verkeers­slachtoffers omlaag moet, maar dat het wel een grote uitdaging is om de daling snel in te zetten. De Mobiliteits­alliantie vindt het belangrijk dat bij het aanpassen van infrastructuur aanpassingen voor meerdere modaliteiten tegelijk moeten worden meegenomen om veiligheid en duurzaamheid te verbeteren in plaats van alles los van elkaar te regelen.

Mobiliteits­alliantie

De Mobiliteits­alliantie is een samenwerkingsverband van 25 partijen. Samen zetten zij zich in voor bereikbaarheid, betaalbaarheid en verduurzaming van de mobiliteit in Nederland. RAI Vereniging is een van de oprichters en aanjagers van de Mobiliteits­alliantie. De Mobiliteits­alliantie bestaat uit: Keolis – GVB – EBS – FEHAC – KNV – HTM – Qbuzz – NKC - MKB-Infra – TLN – RAI Vereniging – RET – Fietsersbond – Transdev – VNA - ANWB – KNAC – NS – Arriva – Rover – Vereniging Zakelijke Rijders – BOVAG - Bouwend Nederland – OV-NL – Schiphol – Wandelnet.