RDW-meldpunt voor problemen met on-board diagnose (OBD) en reparatie en onderhoudsinformatie (RMI)

RDW-meldpunt voor problemen met on-board diagnose (OBD) en reparatie en onderhouds­informatie (RMI)

Beschikbaarheid van technische informatie (RMI) en toegang tot on-board diagnose-systemen (OBD) zijn belangrijke waarborgen die verankerd zijn in het Europese systeem van type­goedkeuringen van motor­voertuig­en, aanhangers en onderdelen (kaderverordening type­goedkeuring). Vanuit haar rol als toezichthouder kunnen mogelijke tekortkomingen en/of belemmeringen op dit gebied nu ook direct bij RDW gemeld worden. RDW heeft daarvoor een speciaal online meldpunt ingericht

Vanuit RAI Aftermarket en onze partners vragen wij hier al geruime tijd aandacht voor. Nieuw is nu dat u als ondernemer ook zelf een signaal bij RDW kunt afgeven. Zo kunnen wij als branche beter gebruik maken van wat er in de markt leeft. Om huidige en toekomstige wet- en regelgeving te verbeteren.

Meldpunt

Vanuit RAI Aftermarket willen wij het RDW-meldpunt dan ook graag onder de aandacht brengen en u vooral ook oproepen om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Concreet gaat het bijvoorbeeld over belemmeringen op het gebied van:
• Beschikbaarheid van bepaalde technische informatie.
• Toegang tot en betaalbaarheid van het serviceportaal.
• Belemmeringen tot uitlezen via ODB-poort.

Herkent u deze voorbeelden? En/of heeft u nog aanvullingen? Meld dit dan via het meldpunt van RDW.

Tegelijkertijd blijven wij vanuit RAI Aftermarket het gesprek met stakeholders aangaan om de handhaving van vigerende wetgeving te optimaliseren. Ook zitten wij geregeld samen met RDW om de opvolging van de ingestuurde meldingen te garanderen.

Gezien het belang van deze problematiek werken wij op dit dossier samen met BOVAG, FOCWA en VACO, waarmee wij binnen AFCAR NL aandacht vragen voor een eerlijk speelveld.