Reactie RAI Vereniging rapport onderzoek tellerfraude Duitse importauto's

20 juli 2018

Van 1 op de 5 importauto’s uit Duitsland bestaat twijfel of de tellerstand klopt. Van dat aantal heeft de helft zeker een teruggedraaide tellerstand. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) en de Dienst Wegverkeer (RDW).

kilometertellerfraude

RAI Vereniging is erg verontrust over de uitkomsten van het onderzoek. Voorzitter Van Eijck: “Dit onderzoek toont eens te meer aan dat de almaar stijgende parallelimport van (jong) gebruikte auto’s naar Nederland tot verstoring van de binnenlandse markt leidt en het vertrouwen van de consument ernstig kan schaden. Afgelopen jaar werden meer dan 100.000 auto’s uit Duitsland geïmporteerd. Dat betekent dat circa 20.000 auto’s een onbetrouwbare kilometerstand heeft, maar mogelijk nog meer.”

Van Eijck dringt er bij minister Van Nieuwenhuizen op aan om de problematiek zo snel mogelijk aan te kaarten bij haar Duitse collega en in Brussel. “In Nederland lopen we voorop met de bestrijding van kilometertellerfraude dankzij een betrouwbaar registratiesysteem. Laten wij een voorbeeld in Europa zijn en samen toewerken naar een betrouwbaar registratiesysteem voor alle auto’s.”