Automobilist geeft recordbedrag uit aan nieuwe auto

2 februari 2018

Niet eerder gaven automobilisten zoveel geld uit aan een nieuwe personenauto. In 2017 lag de gemiddelde aanschafwaarde op 31.498 euro. Dit blijkt uit een analyse van de nieuwe autoverkopen van 2017 door RAI Vereniging. Mede hierdoor steeg de totale omzet van de branche uit nieuwverkopen met 1,3 miljard naar 13 miljard euro, een stijging van ruim 11 procent. Vooral de interesse in kleinere SUV’s draagt bij aan een hogere gemiddelde prijs. Daarnaast duwde ook de hogere gemiddelde BPM de verkoopprijs van een nieuwe auto. Een punt van grote zorg voor RAI Vereniging.

“Consumenten hebben weer vertrouwen in de economie” stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. “De economie zit al een aantal jaren in de lift waardoor ook het consumentenvertrouwen is gegroeid en al langere tijd stabiel is. Mensen durven weer meer geld uit te geven en dat zien we in de prijs van een nieuwe auto waardoor ook de omzet van de branche is gestegen.”

Particulier geeft meer uit
Vooral de particulier investeert meer in een nieuwe auto. Gaf de particulier in 2007 gemiddeld nog 23.272 euro uit aan een nieuwe auto, lag dit bedrag in 2017 op 29.596 euro. Een stijging van 27 procent. Opvallend is dat in de zakelijke markt juist iets minder wordt uitgegeven aan een nieuwe auto. In 2007 lag de gemiddelde verkoopwaarde 34.569 euro, terwijl dit in 2017 is gedaald naar 33.574 euro.

Kleinere SUV in trek
In het verleden was onder meer het kleine middenklasse C-segment populair, maar met de opkomst van de kleinere typen SUV’s (L-segment) zien we een duidelijke verschuiving in interesse. Inmiddels bestaat 21 procent van de totale nieuwverkopen uit dit type auto. Van alle particuliere nieuwe auto’s is dit zelfs 31 procent en het meest populaire model. Van Eijck: “Automobilisten voelen zich aangetrokken tot het stoere sportieve uiterlijk. Bovendien wordt ook de hoge instap en zit gewaardeerd. Niet verwonderlijk dat ruim 70 procent van alle particuliere kopers van deze auto’s ouder is dan 55 jaar.”

Hoge BPM drijft parallelimporten
Ondanks de omzetstijging van de branche, maakt RAI Vereniging zich steeds grotere zorgen over het  marktverstorende effect van de hoge BPM in Nederland. In 2017 steeg de gemiddelde BPM op een nieuwe auto met ruim 17 procent van 3.927 naar 4.620 euro. “Zeer onwenselijk”, stelt Van Eijck, “ aangezien is afgesproken om de BPM tot 2021 met 14 procent af te bouwen. ”Deze ontwikkeling drijft de prijzen van nieuwe auto’s in Nederland omhoog. Mede hierdoor werd in 2017 een record van 209.328 auto’s parallel geïmporteerd. “Een belangrijk deel daarvan vervangt nieuwkoop in Nederland. De BPM werkt niet alleen marktverstorend, maar remt ook de komst van meer veilige en duurzame nieuwe auto’s. Dit staat haaks op de ambities van dit kabinet om mobiliteit juist te vergroenen en het stijgende aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.”