Eerste helmen speedpedelec overhandigd aan Fietsersbond

31 maart 2017

Gisteravond had minister Schultz van Infrastructuur en Milieu samen met Steven van Eijck (algemeen voorzitter RAI Vereniging) en Wouter Jager (voorzitter sectie Fietsen RAI Vereniging) de eer om de nieuwe speciale speedpedelechelm te overhandigen aan de directeur van de Fietsersbond, Saskia Kluit.

logo NTA fietshelm speed-pedelec

De overhandiging vond plaats tijdens het prestigieuze jaarlijkse RAI Mobiliteitsdiner. De nieuwe helm is het unieke resultaat van een snelle en nauwe samenwerking tussen het ministerie van IenM, RAI Vereniging en NEN (Nederlands Normalisatie Instituut).

Innovatie
Minister Schultz: “Ik denk dat we hiermee een schoolvoorbeeld te pakken hebben van innovatie. De markt maakt een mooi nieuw product, de speed pedelec, de consument wil het hebben en de overheid past de wet- en regelgeving er zo snel mogelijk op aan.” De complete speech van de minister kunt u hier teruglezen.

De eerste helmen die aan de NTA 8776-norm voldoen werden voor het RAI Mobiliteitsdiner geleverd door ABUS, BBB en Bontrager.

Europese norm
“Een prestatie van formaat en een schoolvoorbeeld van publiek private samenwerking waar de meer dan 10.000 speedpedelec fietsers van profiteren,” aldus Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, tijdens de uitreiking. RAI Vereniging en NEN gaan nu proberen om met deze standaarden tot een Europese norm te komen voor de speed pedelec helm.

Wouter Jager: “In een jaar zijn de technische normen vastgesteld en hebben onze leden een nieuwe helm ontwikkeld. Daar staat normaal zeker twee jaar voor. Dat is pas een voorbeeld van samenwerking om de verkeersveiligheid te verhogen.”

Wouter Jager, Saskia Kluit, Melanie Schultz van Haegen en Steven van Eijck