BPM op nieuwe auto’s blijft stijgen

11 februari 2019

De gemiddelde aanschafbelasting (BPM) op een nieuwe benzine auto is tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent gestegen (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een diesel auto steeg de BPM zelfs met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro). Dit blijkt uit een analyse van de nieuwe autoverkopen door RAI Vereniging. Volgens voorzitter Steven van Eijck staat deze stijging haaks op de belofte van het Kabinet om de BPM deels af te bouwen. “De BPM ondermijnt ons streven naar duurzame, veilige en betaalbare mobiliteit en is op termijn onhoudbaar.”

autobelasting

“Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen”, stelt Van Eijck. “Mede door de alsmaar stijgende BPM op nieuwe auto’s kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen. En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.” De totale BPM opbrengsten stegen sinds 2012 met 27,3 procent en bedroegen in 2018 ruim 2,1 miljard euro.

Rem op vergroening
Volgens van Eijck is in bijna geen ander Europees land de belastingdruk op nieuwe auto’s zo hoog als in Nederland. Dit heeft grote gevolgen voor onze luchtkwaliteit en het terugdringen van CO2. “We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s alsmaar te verhogen.” Tussen 2000 en 2017 is de  gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar.  

Parallelimport
Afgelopen jaar werden voor het tweede jaar op rij meer dan 200 duizend gebruikte auto’s uit het buitenland geïmporteerd. In totaal 207.717. Ruim 1/3 daarvan is hooguit twee jaar oud en volgens  Van Eijck voor een belangrijk deel substituut voor nieuw in Nederland. De gemiddelde CO2-uitstoot van deze groep geïmporteerde auto’s lag 14 gram hoger dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s (126g om 112g). De BPM aangifte van al deze auto’s kost de overheid bovendien handenvol geld en is fraudegevoelig.

Klimaatakkoord
“Ons huidige autobelastingstelsel is volstrekt onhoudbaar en moet op de schop”, stelt Van Eijck. Volgens Van Eijck moeten we het Klimaatakkoord aangrijpen voor een wijziging van het systeem. “Wij hebben als RAI Vereniging eerder aangetoond dat invoering van een systeem van betalen naar gebruik waarbij zowel de BPM als de MRB worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs, grote CO2-besparing kan opleveren, de overheidsinkomsten op peil houdt en de doorstroming verbetert. Hiermee maken we het verkeer ook nog eens veiliger en komt een einde aan de jarenlange verstoring van de Nederlandse automarkt in Europa. Het is nu tijd om door te pakken.”