Nominaties Fiets van het Jaar 2018 bekend

06-02-2018

De genomineerden voor de Fiets van het Jaar Verkiezing 2018 zijn bekend. Afgelopen weekend heeft de jury tijdens drie testdagen alle 46 inzendingen uitvoerig aan de tand gevoeld. Uit de inzendingen zijn 14 fietsen in 5 categorieën genomineerd. De genomineerden maken kans om op 2 maart aanstaande in hun eigen categorie uitgeroepen te worden tot Fiets van het Jaar 2018.

Fiets van het Jaar 2018

Nominaties Fiets van het Jaar 2018

Gazelle - CityGo C3 - €    699
Giant - Liv Beliv 2 City F - €    729
Snel - Steel Ride Belt - € 5.584

Nominaties E-bike van het Jaar 2018

Bianchi - Impulso E-road - € 4.999
Giant - Explore E+ 1 STA - € 2.799
Sparta - R5Te - € 2.099

Speed E-bike van het Jaar 2018

Klever - X Speed - € 4.899
Specialized - Turbo Vado 5.0 - € 4.199

Nominaties Racefiets van het Jaar 2018

Bianchi - Bianchi Aria Ultegra hydraulische disk - € 3.699
Derby Cycle - Focus Paralane Ultegra - € 2.999
Specialized - Specialized Tarmac S-Works - € 9.999

Nominaties MTB van het Jaar 2018

Cube - Cube Reaction Hybrid SL 500 - € 2.999
Giant Benelux - Fathom 29er 2 - € 1.499
Trek Benelux - Trek Top Fuel 9.8 SL - € 4.999

Alle foto's van de genomineerden zijn te vinden in de beeldbank op www.fietsawards.nl

De winnaars van de Fiets, E-Bike, Speed E-bike, Racefiets en MTB van het Jaar 2018 worden bekend gemaakt op vrijdag 2 maart aanstaande tijdens de opening van de fietsbeurzen Bike MOTION, E-bike Xperience en Fiets en Wandelbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht.

Beoordeling door deskundige jury
De fietsen worden door een onafhankelijke jury beoordeeld én in de praktijk getest. Uitgangspunt bij de jurering is het gebruiksdoel van de fiets ofwel de mate van geschiktheid van de fiets voor de gebruikersdoelgroep. Om tot een goed eindoordeel te komen let de jury op: constructie en afwerking, uitrusting in standaarduitvoering, vormgeving en styling, oorspronkelijkheid en innovatie, veiligheid, rijgedrag/comfort, gebruikte materialen en prijs/kwaliteitverhouding. De vakjury bestaat uit experts en ervaringsdeskundigen vanonder andere een fietsonderzoeker, New Skool Media, redactie Fiets, redactie Fiets Actief, ANWB Media, Bike Europe en RAI Vereniging.

Verkiezingen
RAI Vereniging organiseert de verkiezing van de Fiets van het Jaar voor de 31e keer, de E-bike van het Jaar voor de 8e keer en Speed E-bike voor de 4e keer. De verkiezing van de Racefiets en MTB van het Jaar zijn voor de 2e maal georganiseerd.

De ‘Fietsen van het Jaar verkiezing’ is een initiatief van RAI Vereniging. RAI Vereniging wil op deze wijze bijdragen aan een positieve en juiste beeldvorming over de kwaliteit van gewone, elektrische en sportieve fietsen in Nederland.  De verkiezing is er van oudsher op gericht om consumenten en media te laten weten welke ontwikkelingen gaande zijn op het product fiets. Welke noviteiten en slimmigheden hebben de ontwerpers bedacht om het koperspubliek aan te spreken. Naast de innovaties op een fiets, kijkt de jury ook naar andere aspecten, zoals veiligheid, afwerking, rijgedrag en prijs-kwaliteit verhouding en de x factor van de fiets.