Testen onbemande zelfrijdende auto’s op openbare weg toegestaan

16 september 2019

Sinds 1 juli is de nieuwe Experimenteerwet van kracht gegaan waarbij zelfrijdende auto’s onder strikte voorwaarden op de openbare weg getest mogen worden. Het gaat om experimenten met voertuigen waarbij de bestuurder zich buiten dat voertuig bevindt.

Sinds 2015 is het in Nederland al mogelijk om met zelfrijdende auto’s te testen op de openbare weg, maar dan moest er tot nu toe altijd een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn. Deze nieuwe wet maakt ook het testen met een bestuurder op afstand mogelijk. Naast zelfrijdende ov-busjes met operator op afstand, gaat het bijvoorbeeld ook om tests met rijdende wegafzettingen voor op de snelweg met een bestuurder op afstand.

Voorwaarden en restricties

Er gelden verschillende voorwaarden en restricties voor de tests. Zo moeten de risico’s voor de verkeersveiligheid aantoonbaar tot een minimum beperkt worden en moet de bestuurder op afstand altijd over een geldig rijbewijs beschikken. Verder is er altijd sprake van een afgebakende tijd waarbinnen de tests mogen plaatsvinden op een specifieke weg of weggedeelte. Ook moeten de uitkomsten van het experiment worden teruggekoppeld aan de RDW.

Beoordeling aanvraag

Voordat de minister van Infrastructuur en Waterstaat toestemming geeft voor zo’n test, wordt de aanvraag eerst beoordeeld door de RDW, de politie, de wegbeheerder en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Zij bepalen of de risico’s voor de verkeersveiligheid voldoende zijn ondervangen.

De uitkomsten van deze experimenten worden gebruikt om te kijken of de huidige wetgeving nationaal en internationaal voldoet of verder moet worden aangepast op de auto en het vervoer van de toekomst.