Helft lange vrachtautoritten met schone Euro 6-motor

18-12-2017

Veertig procent van alle ritten die Nederlandse vrachtwagens in de eerste helft van 2017 maakten vond plaats met voertuigen voorzien van een Euro 6-motor.

Een jaar geleden was dat aandeel nog 25 procent. Bij langere ritten van meer dan 300 kilometer ligt de inzet van Euro 6-vrachtwagens inmiddels op 50 procent.

Nederlandse vrachtwagens maakten in 2016 volgens het CBS bijna 83 miljoen ritten. Sinds de invoering van Euro 6-motoren in 203 neemt het gebruik van vrachtwagens met deze motoren per kwartaal met gemiddeld 2,2 procentpunt toe. Werd in het eerste kwartaal van 2013 nog minder dan 1 procent van de ritten met Euro 6-trucks afgelegd, in het tweede kwartaal van 2017 was dit al 38 procent.

Milieuwinst
Dat levert een aanzienlijke milieuwinst op, aangezien Euro 6-motoren 80 procent schoner zijn dan Euro 5-motoren en 97 procent schoner dan motoren uit de Euro 1-klasse.

Vrachtauto’s die vallen in de Euro 0-4 klasse worden het vaakst ingezet op korte binnenlandse trajecten. Bijna een kwart van alle ritten over een afstand tot en met 25 kilometer valt in deze klasse. Naarmate de ritafstanden toenemen neemt het aandeel van deze milieuklassen af ten faveure van schonere Euro 5- en 6-trucks. Slechts 6 procent van de ritten van meer dan 300 kilometer geschiedt met Euro 0-4 vrachtwagens, terwijl de helft van deze lange ritten wordt gereden met een Euro 6-voertuig.