Tandwielchirurg ZF ambieert koppositie in e-mobility en autonoom rijden

16 december 2019

ZF is vooral bekend als fabrikant van allerlei soorten transmissies. Het Duitse concern is inmiddels op een breed front in de mobiliteitswereld actief en is wereldwijd de op één na grootste toeleverancier van de automotive industrie. De onderneming zet zwaar in op e-mobility en autonoom rijden en investeert hierin momenteel 12 miljard euro in een periode van 5 jaar.

Er is geen enkele autofabrikant die niet ergens een onderdeel van ZF gebruikt, zegt Sander Peeters, directeur van ZF Services Nederland en België, in GO!Mobility. ‘Wij elektrificeren inmiddels alles: van personen- en bedrijfswagens, bussen, tractoren, heftrucks, caravans, fietsen, e-steps tot en met schepen en overige industriële aandrijvingen. Eigenlijk kun je ons beschouwen als een soort tandwielchirurg in een digitale witte jas. ZF streeft met haar technologieën naar Vision Zero: een wereld van mobiliteit zonder ongevallen en emissies.’

See –Think - Act

Centraal in de filosofie van ZF om autonoom, elektrisch en emissieloos rijden mogelijk te maken en op te treden als een partij die maximaal bijdraagt aan het ontzorgen van de mobiliteitsbehoefte, staan de begrippen See, Think en Act.

See heeft, legt Peeters uit, betrekking om het waarnemingsvermogen van voertuigen. ZF ontwikkelt sensoren, radarsystemen, sonar en Lidar, dat laatste staat voor Light Detection And Range, die een auto ogen en oren geven om in een omtrek van 360 graden en op diverse afstanden onder allerlei omstandigheden objecten te kunnen signaleren. ‘Met Think wordt het systeem bedoeld om al die binnenkomende data supersnel in nanoseconden te kunnen verwerken en te analyseren. Bij Act gaat het om de daadwerkelijke hardware die nodig is om een voertuig intelligent aan te drijven, te sturen, actief te veren, te remmen én tegelijkertijd te beschermen.’

Zelfdenkende airbag

Het is de strategie van ZF die volledig aansluit op Vision Zero om te komen tot nul emissie en nul ongevallen. De directeur van ZF Services Nederland wijst erop dat het concern zelfs al een zelfdenkende airbag heeft ontwikkeld die al uitgaat voordat het niet meer te vermijden ongeval zich heeft voorgedaan. Het is volgens hem evident dat elektrische aandrijflijnen de norm gaan worden. Preluderend op een emissieloze mobiliteitswereld gaat ZF onder de noemer ‘Next Generation Mobility’ vanaf 2022 compacte elektrische aandrijflijnen in serieproductie starten. Die aandrijflijnen komen beschikbaar voor alle voertuigsegmenten tot en met de allerzwaarste toepassingen, eventueel in hybride vorm.

Elektrisch aangedreven caravan

Een ander opmerkelijk novum betreft de elektrische aandrijving voor caravans die ZF heeft ontwikkeld. Die kan achter een elektrische auto worden gehangen aangezien die vaak qua trekkracht en actieradius tekortkomt. De aandrijving geschiedt door 2 compacte elektromotoren die worden aangestuurd via een elektrische module die de trekkracht, de balans en de stabiliteit regelt en de rijeigenschappen van de caravan voortdurend controleert en bijstelt. De accu’s zijn in de bodem weggewerkt en dragen op die manier een steentje bij aan de stabiliteit van de caravan. Om de accu’s zoveel mogelijk autonoom op te kunnen laden zijn bovenop de caravan zonnepanelen geplaatst. Een ander voordeel is dat de caravan geen aparte mover meer nodig heeft. Peeters: ‘Een vergelijkbare technologie is eveneens beschikbaar voor landbouwtractoren, grote trailers en getrokken werktuigen onder de naam ZF eTrac.’