Shimano Benelux biedt e-bike aandrijving op maat

16 december 2019

Shimano past bij de motorisering en de configuratie van de trapondersteuning van e-bikemotoren sinds kort een doelgroepbenadering toe. Dit betekent motorkracht op maat voor de Shimano STEPS e-bike-aandrijvingen.

Als het om aandrijvingen gaat is spierkracht waarschijnlijk de meest natuurlijke, efficiënte en CO2-arme manier om energie om te zetten in beweging. Vandaar dat fietsfabrikanten en hun toeleveranciers er alles aan is gelegen om systemen te ontwikkelen die per trapbeweging het meeste rendement opleveren.

Op dit moment ligt het rendement van een versnellingssysteem volgens Shimano Benelux inmiddels op 98 procent. De focus van de onderneming ligt op e-bikes, waarvoor een viertal motoren is ontwikkeld die de consument op afstand via de mobiele telefoon kan personaliseren en configureren.

Doelgroepbenadering

Binnen het segment City Trekking kan de consument kiezen uit de E5000 of de E6100 e-bike aandrijving, vertelt Erik Hazenberg, Teamleider van de Service Afdeling en Technisch Trainer van Shimano Benelux in GO!Mobility. ‘De E5000 is vooral bedoeld voor gebruik in de stad, denk aan scholieren, en beschikt over een grotere actieradius dankzij een lagere trapondersteuning. Bij de E6100 kan de berijder zelf het vermogen naar wens aanpassen, evenals de maximaal ingestelde snelheid (25 km/u). Motorkracht op maat dus. Deze motoren zijn geschikt voor alle schakelsystemen.’

Binnen het E-MTB-segment bestaat het aanbod uit de E7000 en de E8000. In beide gevallen gaat het hierbij om behoorlijk krachtige motoren met een eigen ondersteuningskarakteristiek die bedoeld zijn voor derailleursystemen. Het motormanagementsysteem van de vier krachtbronnen is met behulp van een app op de mobiele telefoon op afstand via bluetooth te personaliseren.

Supersnel schakelen

De vraag is natuurlijk op welk gebied er in de wedloop om maximale efficiëntie en rendement nog vooruitgang valt te boeken. Volgens Hazenberg zijn derailleur en versnellingsnaaf met een rendement van circa 98 procent wel zo’n beetje uitontwikkeld. ‘Er valt nog wel winst te behalen in de snelheid van het schakelen. Om de schakeldynamiek te vergroten levert Shimano de HYPERGLIDE of de HYPERGLIDE+, waarbij de geometrie van de tandwielen en de ketting zodanig is ontworpen dat het schakelproces stiller en een factor twee sneller geschiedt dan bij een conventioneel systeem.’

Digital Integrated Intelligence

Een trend die hierop aansluit is de opmars van elektrisch schakelen, met name in de segmenten racefiets en mountainbike. Shimano biedt dergelijke systemen aan onder de noemer Digital Integrated Intelligence (Di2). Het bestaat uit een klein motortje dat is verwerkt in zowel de voor- als achterderailleur dat er met een druk op de knop aan het stuur voor zorgt dat het schakelen in enkele honderdsten van seconden feilloos gebeurt.