The Mobility Shift: bron van inspiratie

22 november 2019

Hoe kunnen auto’s zo geprogrammeerd worden dat ze voetgangers perfect herkennen? Hoe borgen we de (cyber)veiligheid van connected voertuigen? Wat kunnen zelflerende systemen betekenen voor de mobiliteitsindustrie en wat zijn de toepassingsgebieden van 5G?

Zomaar een greep uit de onderwerpen die centraal stonden tijdens de tweede ‘The Mobility Shift’, die RAI Vereniging op 20 november organiseerde in Theater Gooiland in Hilversum.

Ruim 150 leden en relaties kwamen luisteren en inspiratie opdoen bij de ontwikkelingen die de mobiliteitsbranche de komende jaren ingrijpend zullen veranderen.

Een korte impressie.

Sanne Maasakkers, cybersecurity-expert bij Fox-iT, demonstreerde hoe eenvoudig het is om een slecht beveiligde auto te hacken. Volgens haar zijn, net als gewone crashtests, permanente tests nodig om te voorkomen dat cybercriminelen de besturing van een autonoom rijdend voertuig overnemen.

Quinten Selhorst, CEO en mede-oprichter van het deelscooterconcept Felyx, legde uit waarom hun formule in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Brussel zo’n succes is. Felyx onderscheidt zich onder andere door nauw met gemeenten samen te werken, zei hij. ‘Omdat wij met geofencing werken, hebben die geen overlast door verkeerd geparkeerde scooters.’ De elektrische deelscooter is vooral populair bij ov-hubs. Tien procent van de ritten begint of eindigt daar.

Erik van Breusegem, oprichter en directeur Technology van PTTRNS.ai, belichtte de voordelen van artificial intelligence. Zelf spreekt hij liever over machine learning en deep learning. De omslag vond plaats in 2015, vertelde hij. Vanaf dat moment presteerde machine learning-technologie beter dan de mens. Concrete toepassingen zijn bijvoorbeeld terug te vinden in Siri, de intelligente assistent van Apple en de routeplanning van Uber. De technologie draagt bij aan een groeiend aantal ongevallendetecties per dag, waardoor de responstijd van bergers korter kan zijn en files minder aangroeien.

De grootste uitdaging voor Leslie Nooteboom, co-founder en chief product officer van Humanising Autonomy, is om voertuigdetectiesystemen te ontwikkelen die het gedrag van voetgangers en andere weggebruikers beter begrijpen en voorspellen. Daarvoor zijn cultuurspecifieke modellen nodig, anders lukt dat niet, liet hij weten. Het model van Humanising Autonomy kan volgens hem twee seconden sneller voorspellen dan een bestuurder waar mensen zich heen gaan bewegen en bijvoorbeeld ook hoe alert zij zijn.

Jelmer Letterie, senior Propositiemanager IoT bij Vodafone-Ziggo, ging dieper in op de mogelijkheden die 5G gaat bieden. De effecten van 5G, waarvan de betrouwbaarheid bijna 100 procent is, zullen groter zijn dan we nu kunnen overzien, zei hij. ‘In 2024 gebruikt 65 procent van alle gebruikers in de wereld 5G. Het zorgt voor meer veiligheid op de weg, autonome treinen, bevordert de doorstroming en connected ambulances gaan dankzij high definition streaming data meer levens redden.’

Sabine Rau-Oberhuber, mede-oprichter van Turntoo, maakte duidelijk dat de huidige lineaire manier van consumeren niet meer is vol te houden. ‘Businessmodellen zijn nu gebaseerd op ‘designed to be outdated’. Producten zijn gemaakt om stuk te gaan.’ Turntoo pleit voor een systeem waarbij de fabrikant eigenaar blijft van de producten. Dat vormt de basis van een circulaire economie waar materiaal oneindig beschikbaar is. ‘Designed for circularity’ is daarvoor volgens haar een voorwaarde. ‘Dan wordt CO2-uitstoot CO2-reductie en wordt afval waardevol.’

De boodschap van Armand Paardekooper Overman van Mecanoo Architecten, luidde ten slotte, kort samengevat: reizen wordt verblijven en alles wat beweegt wordt ook een bestemming. Het bedrijf ontwierp onder meer het interieur voor de trein van de toekomst én het station van de toekomst.

Floris Liebrand
Communicatieadviseur / woordvoerder