Een tweede leven voor trailerzeilen

24 oktober 2019

Dat het mogelijk is om van oude, versleten trailerdekzeilen een nieuw hip product te maken, bewijst FREITAG. Al bijna 25 jaar transformeert deze Zwitserse onderneming afgeschreven zeildoek in onder andere stoere en duurzame FREITAG tassen waarmee consumenten een statement kunnen maken en zich bovendien kunnen onderscheiden. Want vrijwel iedere tas is uniek.

De allereerste FREITAG tas werd in de pioniersfase van het bedrijf voor fietskoeriers ontwikkeld vertelt Claudia de Zeeuw in de nieuwe editie van GO!Mobility Magazine. Zij is eigenaresse van zowel de FREITAG Store in Rotterdam als van een vestiging in Leiden, genaamd EDUARD Leiden.

Deze draagtas, die onder de naam ‘Dragnet’ bekendheid verwierf, herbergt overigens meerdere afgedankte elementen uit de mobiliteitswereld. Zo is een autogordel gebruikt als schouderband en is de tas afgewerkt met een bies die is vervaardigd uit een oude fietsband.

Recycled Individual Products (R.I.P’s)

Met de toenemende sympathie van consumenten voor een merk waarvan het hergebruik van materialen de levensader vormt, groeide eveneens de productie. Om aan de grotere vraag te kunnen voldoen, is in Zürich een complete fabriek gebouwd waar jaarlijks ongeveer 640 ton aan zeildoeken wordt verwerkt.

Truckspotters

Op de eerste verdieping van de fabriek bevinden zich de ontwerpers, de marketeers en de ‘truckspotters.’ ‘Die vormen in feite het kloppend hart van de organisatie, want zij zorgen er voor dat er op jaarbasis dekzeilen afkomstig van circa 6.700 trucks een tweede leven krijgen. Die truckspotters krijgen hulp van duizenden FREITAG-fans, die via hun mobiel foto’s van trailers (met het telefoonnummer van de vervoerder) naar hen toesturen, waarna zij contact met de transporteur kunnen opnemen.’

SAAB-effect

Volgens De Zeeuw heeft FREITAG door de jaren heen meer en meer een status aparte gekregen en is de doelgroep geleidelijk geëvolueerd. ‘Waren het aanvankelijk degelijke, milieubewuste 40-plussers met oog voor design die het merk omarmden, gaandeweg begonnen ook veel jongeren de FREITAG-tassen hip en stoer te vinden. Zij kunnen zich met een duurzaam en uniek product onderscheiden en daar in zekere mate een bepaalde identiteit aan ontlenen. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met het SAAB-effect; heel vroeger zwaaiden SAAB-rijders naar elkaar op de weg, iemand met een FREITAG-tas valt ook op en als mede-FREITAGgebruiker heb je bijna ook de neiging om even te zwaaien.’