ARN: ‘We moeten van downcycling naar upcycling’

24 oktober 2019

Als het aan de Nederlandse overheid ligt, zijn alle materialen straks recyclebaar en is er in 2050 geen restafval meer. ARN ondersteunt deze ambitieuze doelstelling. Onze visie is een maximale bijdrage te leveren aan de circulaire economie, zegt ARN-directeur Ingrid Niessing. Daarin staat vooral upcycling centraal.

Recycling is feitelijk uitstel van executie, betoogt Niessing in de nieuwe editie van GO!Mobility. ‘Het gaat om optimaal hergebruik van secundaire grondstoffen zonder kwaliteitsverlies, oftewel circulair recyclen. Voor het upgraden van grondstoffen is ‘design voor recyling’ essentieel. De wereld van down- naar upcycling begint bij de (auto)fabrikant.’

ARN is er, samen met alle partners, vorig jaar in geslaagd om 98,4 procent van het gewicht van autowrakken nuttig toe te passen. In totaal werd via ARN een recordvolume van 223 miljoen kilo aan materialen uit 207.239 afgedankte auto’s milieuverantwoord verwerkt.

Nederland voorbeeldfunctie

Zij stelt vast dat het binnen de automotive sector allemaal uitstekend is geregeld. Dankzij de RDW is exact bekend hoeveel voertuigen er op de markt komen, hoe groot de import/export is en hoeveel auto’s er jaarlijks voor de sloop worden afgemeld. En dan is er uiteraard nog de hoogwaardige PST-fabriek in Tiel die een bijdrage van 15,2 procent levert aan het totale recyclingresultaat en die binnen Europa inmiddels als een soort blauwdruk dient voor hoe het zou moeten. ‘Het unieke aan die fabriek is dat daar alle processen onder één dak zijn verenigd. Brussel is bezig de recyclingrichtlijn te herzien, waarbij de Nederlandse aanpak als voorbeeld geldt.’

Circulair tot in de kern

In de PST-fabriek werken bijna 200 verschillende machines tegelijkertijd aan scheiding en zuivering van kunststoffen en andere fracties. Vrijwel alle materialen krijgen een nieuwe toepassing. Een van de bekendste circulaire producten betreft Circore (circulair tot in de kern). Dit kunststof materiaal afkomstig uit autowrakken is opgebouwd uit vezels en is een prima vervanger voor bijvoorbeeld hardhout: duurzamer en daardoor een goedkoper alternatief. Zo’n 35 procent van de waterschappen maakt inmiddels gebruik van Circore in de vorm van damwanden, beschoeiingspalen- en planken, prefab schotten, balken etc.

Tweede leven autoaccu’s

Een andere markt met veel potentie, waar ARN met de ketenpartners op voorsorteert, betreft de verwerking van accu’s uit elektrische auto’s. In 2018 kreeg ongeveer 90 procent van de afgedankte aandrijfbatterijen een tweede leven bij een verwerkingsbedrijf.

ARN werkt onder andere nauw samen met RAI Vereniging om er voor te zorgen dat het recyclen van autobatterijen op een veilige en ordentelijke manier geschiedt.