Autoaccu’s als stroomvoorziening voor woningen

13 juni 2017

Batterijen van EV’s die met zonne-energie zijn opgeladen inzetten om woningen van stroom te voorzien. Dat concept vormt de basis van het businessmodel waarmee LomboXnet een Europese voortrekkersrol vervult. De uiteindelijke ambitie van de Utrechtse internetprovider is om een regionaal energiesysteem te creëren met 1.000 laadpalen, 1.000 elektrische auto’s en 10.000 gekoppelde zonnepanelen.

LomboXnet is van origine een Utrechtse internetprovider met 4.000 aangesloten bewoners op glasvezelnet. Al vrij snel besloot oprichter Robin Berg echter met een geheel nieuwe tak van sport aan de slag te gaan, namelijk zonne-energie.

Dat begon, vertelt hij in de nieuwe editie van GO!Mobility, met het plaatsen van zonnepanelen op scholen. ‘Met daarmee voortdurend in het achterhoofd de vraag in hoeverre dit een schaalbaar en winstgevend businessmodel zou zijn. In de Utrechtse wijk Lombok hebben we daarom een soort ‘living lab’ gevormd. Dit betekende in de praktijk dat naast de internetkabel een stroomkabel is gelegd, waarmee de zonne-installaties in de wijk aan elkaar zijn gekoppeld.’

Winstgevende businesscase
Vervolgens werd een laadpaal op dit systeem aangesloten, waarmee LomboXnet de allereerste openbare zongeladen laadpaal in Nederland in gebruik nam. ‘Onze businesscase voor zonne-energie ging direct omhoog, want we verkochten de stroom aan de school voor 11 à 12 cent, terwijl de laadpaal 25 tot 26 cent opleverde.

Nog interessanter was de perfecte match tussen de zonnepanelen en de auto, zowel wat betreft de hoeveelheid te leveren vermogen als qua piekvermogen. En dat is belangrijk, aangezien EV’s veel vermogen kunnen trekken.’

1e bidirectionele laadpaal
Daarna haakten, zegt Berg, verschillende partners aan, zoals netbeheerder Stedin en Nissan. Dit resulteerde in de introductie van de eerste zogeheten bidirectionele laadpaal: een laadpaal die niet alleen kan laden, maar ook kan ontladen. ‘Dat was een Europese primeur en dit betekende dat LomboXnet als micro grid-bedrijf is staat was een woning 24 uur per dag op eigen zonne-energie te laten draaien.’

Er ontstond volgens hem tegelijkertijd een nieuwe businesscase rondom de laadpaal en de stekkerauto. ‘Het accupotentieel van EV’s neemt immers in hoog tempo toe. Met één batterijlading van een Tesla is het mogelijk om een gemiddeld Nederlands huishouden twee weken van stroom te voorzien. Vrijwel alle producenten van elektrische auto’s volgen die trend.’

Smart Solar Charging
Een vervolgstap om auto-accu’s op grote schaal voor andere doeleinden in te zetten en onderdeel te maken van een compleet energiesysteem, was het Vehicle-to-Grid (V2G) systeem dat, samen met verschillende partijen onder de naam ‘smart solar charging’ is ontwikkeld. Daarmee liep LomboXnet flink voor de troepen uit, want dit eerste openbare V2G Smart Solar Charging Station bleek een wereldprimeur. Inmiddels zijn er in Lombok 22 van dit soort palen gerealiseerd, bij de Jaarbeurs 11 en in de regio Utrecht enkele tientallen.

Berg laat weten dat het de bedoeling is om toe te groeien naar een regionaal energiesysteem met 1.000 laadpunten, 1.000 elektrische auto’s en 10.000 gekoppelde zonnepanelen.