Elektrische scooters populair

23-05-2018

De verkoop van het aantal elektrische scooters in Nederland zit flink in de lift. Over de eerste vier maanden van 2018 zijn in totaal 1.225 nieuwe elektrische scooters verkocht. Bijna een verdriedubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2017 toen 420 nieuwe elektrische scooters de winkel verlieten. In totaal rijden er nu ruim 27.000 elektrische scooters rond in Nederland.

Steeds meer scooterrijders kiezen voor een elektrische variant. Inmiddels is het aandeel elektrische scooters in de nieuwverkoop dit jaar gestegen naar 9,73 procent. In 2017 lag dit aandeel nog op 2,23 procent.

Meer dan elektrische auto's

In Nederland rijden nu meer elektrische scooters rond dan elektrische auto’s. In totaal telt Nederland nu 27.306 elektrische scooters om 25.519 vol elektrische auto’s. Van het totale park van 1,1 miljoen brom- en snorfietsen, is daarmee 2,5 procent elektrisch.

Elektrische scooter aantrekkelijker

RAI Vereniging is blij met de ontwikkeling. Volgens de organisatie maakt de scootersector een flinke vergroeningsslag door, waarbij de elektrische scooter een belangrijke bijdrage levert aan het verbeteren van de stedelijke luchtkwaliteit en bereikbaar houden van steden. De populariteit is mede te danken aan de groei van het aanbod, dalende prijzen en de betere kwaliteit. Ook steeds meer gerenommeerde scootermerken introduceren elektrische modellen. Volgens RAI Vereniging is voor de scooter, net als voor alle andere vormen van wegmobiliteit, de toekomst elektrisch.

Vergroening brandstof scooter

Om de vergroening door te zetten, wordt de introductie van schonere benzine scooters versneld. Sinds 1 januari van dit jaar is voor nieuwe scooters Euro 4 de norm en over drie jaar wordt Euro 5 geïntroduceerd.

Meer informatie: Floris Liebrand