Fietsverkoop plust ruim 3 procent; branche boekt recordomzet

19 maart 2018

De verkoop van nieuwe fietsen is vorig jaar met 3,2 procent toegenomen tot 957.000 eenheden. Tegelijkertijd wist de branche een recordomzet van 976 miljoen euro te realiseren.

Met dank aan de e-bike die met een verkoopvolume van 294.000 stuks (+8,7%) inmiddels goed is voor een marktaandeel van 31 procent en daarmee een substantiële bijdrage levert aan de totale brancheomzet.

De e-bike is hot constateerde Wouter Jager, voorzitter sectie Fietsen, bij de bekendmaking van de cijfers tijdens de opening van de fietsbeurzen BIKE MOTION en E-Bike Xperience (2-4 maart) in de Utechtse Jaarbeurs, waar ook de fietsawards werden uitgereikt.

Met name tijdens het woon-werkverkeer pakt men volgens hem vaker de elektrische fiets. ‘Ruim 60 procent van de woon-werkverplaatsingen vindt plaats over afstanden tot 15 kilometer. En laat dat nu precies de afstand zijn waarbij forensen bereid zijn om hun conventionele fiets of e-bike in te zetten als alternatief voor de auto.’

Jager pleitte voor de invoering van een eerlijke en eenvoudige leasefietsregeling die het fietsgebruik een stevige duw in de rug kan geven.

Stadsfiets meest populair
De groeiende verkoop van elektrische fietsen is in 2017 vooral ten koste gegaan van de hybride en de ‘gewone’ stadsfiets. De stadsfiets bleef met een aandeel van 42 procent echter nog wel het meest in trek. De populariteit van de hybride fiets daalde licht tot 5 procent en het aandeel van de kinder- of jeugdfiets bleef met 12 procent stabiel.

Vakhandel wint terrein
Jager zei te verwachten dat elektrische ondersteuning in alle segmenten terrein zal gaan winnen. Behalve de groeiende vraag naar e-bikes maakte ook de speed-pedelec een groeispurt door. De verkoop in dit segment liet in 2017 een plus zien van 28 procent tot 4.572 eenheden. Bovendien, betoogde de sectievoorzitter, worden fietsen in toenemende mate ‘connected’ en gaan dankzij allerlei intelligente toepassingen de berijder meer comfort en gebruiksgemak bieden. Dat vertaalt zich niet alleen in steeds hogere gemiddelde verkoopprijzen (1.020 euro nu tegen 603 euro tien jaar geleden), maar ook in een sterkere positie van de vakhandel. ‘Dit handelskanaal met een aandeel van 79 procent (2016: 76%) is immers hét adres waar consumenten zich toe wenden voor onderhoud, service en verkoopadvies voor steeds complexere, innovatievere en kostbare fietsen’, aldus Jager.

Zie voor meer feiten en cijfers de downloads hiernaast.