Fietsbranche breekt nieuwe records

18 maart 2019

Zowel de verkoop van nieuwe fietsen als de omzet van de sector is in 2018 tot recordhoogte gestegen. De branche verkocht in totaal, voor het eerst sinds 2014 weer meer dan 1 miljoen fietsen (+6%) en realiseerde een gezamenlijke omzet van 1,22 miljard euro (+25%).

Alle seinen stonden vorig jaar op groen voor de fiets constateerde Wouter Jager, voorzitter sectie Fietsen van RAI Vereniging, bij de presentatie van de cijfers. ‘Het mooie zomerweer wakkerde de verkopen aan, vitale ouderen fietsen meer en langer, het koperspubliek van e-bikes verjongt zich én het gunstige economische klimaat en het toenemend milieubewustzijn werken in het voordeel van de fiets.’

40% meer e-bikes

Vooral de aanhoudende run op e-bikes gaf de branche een stevige duw in de rug. Consumenten schaften het afgelopen jaar 409.400 elektrische fietsen aan, 40 procent meer dan in 2017. De omzet uit de verkoop van e-bikes steeg eveneens met 40 procent tot 823 miljoen euro. Dit betekent dat de elektrisch fiets inmiddels verantwoordelijk is voor meer dan twee derde van de totale omzet die de branche in 2018 realiseerde

De populariteit van de e-bike zorgde er tegelijkertijd voor dat de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe fiets in 2018 met 18 procent toenam tot 1.207 euro. Ter vergelijking: in 2011 lag dit bedrag nog op 734 euro.

Het ‘nieuwe normaal’

RAI Vereniging stelt vast dat elektrisch rijden zo langzamerhand het ‘nieuwe normaal’ begint te worden. Met als gevolg dat de e-bike de traditionele stadsfiets van de troon heeft gestoten. Terwijl vier op de tien nieuwe fietsen (40%) elektrisch wordt aangedreven daalde het marktaandeel van de stadsfiets tot 34 procent (was 42% in 2017).

Jager toonde zich bijzonder positief over de toekomst van de fiets. Hij benadrukte dat 60 procent van de Nederlandse beroepsbevolking minder dan 15 kilometer van het werk woont. ‘Daarvoor is de e-bike en de speed pedelec een uitstekend alternatief.’ Wel zei hij te pleiten voor passend wetgevend maatwerk ten behoeve van de snelle speed pedelecs.

Gouden tijden

Uit onderzoek van TNO blijkt dat bezitters van een nieuwe fiets gemiddeld zo’n 10 procent meer zakelijke en 27 procent meer privékilometers afleggen. Met de vereenvoudiging van de fiscale regels voor het zakelijk gebruik van de fiets, verwacht RAI Vereniging dat ook de zakelijke aanschaf van een fiets groeit tot zo’n 150.000 extra fietsen per jaar. Randvoorwaarde daarbij is wel dat dorpen en steden onderling goed per fiets bereikbaar zijn.

Provincie

De brancheorganisatie roept daarom nieuwe aanstaande provinciebesturen op om in hun beleidsplannen ruimte te maken voor investeringen in fietsinfra. Vast staat dat er volgens RAI Voorzitter Steven van Eijck, met het aanstaande Klimaatakkoord en de komst van het Deltaplan Mobiliteit van de Mobiliteitsalliantie, gouden tijden aanbreken voor de fiets. ‘Want in die plannen past een prominente plek voor de fiets.’