Eerste ‘Landelijke bijeenkomst Truckacademy’ groot succes!

15 november 2019

“Geen nieuws is goed nieuws!” Dat is ook het geval bij de Truckacademy: de unieke samenwerking tussen de truckbranche en het onderwijs. En juist daarom is dit jaar voor het eerst een ‘Landelijke Bijeenkomst Truckacademy’ georganiseerd. Op 6 november kwamen 120 stakeholders bijeen om het succes te vieren, van elkaar te leren en samen nóg verder te verbeteren.

De negen Truckacademies verdeeld over Nederland, hebben na ondertekening van het Truckacademy-convenant de afgelopen 1,5 jaar nadrukkelijk regionale ondersteuning gekregen van RAI Vereniging, BOVAG, OOMT en Innovam bij hun opbouw.

Het overgrote deel van de Truckacademies loopt zeer goed. Om de voortgang te vieren kwamen leermeesters, docenten, truckdealers en -importeurs en andere Truckacademy-stakeholders bijeen op de ‘Landelijke bijeenkomst Truckacademy’ in het ‘Bovaghuis’. De opkomst was hoog, door het succes van Truckacademy en door het dagprogramma.

Aantrekkelijk dagprogramma

Aad Verkade, manager Trucks bij Bovag, opende de dag, waarna OOMT een sessie ‘Effectief leidinggeven aan jonge Trucktechnici’ verzorgde. Een zeer interessante interactieve sessie over de effectiviteit van ‘soft skills’ in leidinggeven met de truckscholieren. Docenten en leermeester herkende veel van de bevindingen van OOMT. Conclusie was dat ‘als je menskant in de organisatie te soft vindt, de gevolgen hard kunnen zijn’. Maar juist door op de menskant in te zetten, de werkvreugde stijgt, teams beter werken, de effectiviteit toeneemt en je mensen langer aan je kunt binden.

RAI Vereniging onderstreept belang Truckacademy en snelle technische innovatie

Chris van Dijk, beleidsadviseur bij RAI Vereniging, nam de tweede plenaire sessie voor zijn rekening. Hij nam de zaal mee in de recente Europese CO2-wetgeving voor zware bedrijfswagens. Hoewel deze wetgeving al sinds 1 januari ‘live’ is, zijn er nog weinig mensen goed van op de hoogte. Voor de Truckacademy is dit relevant, omdat deze wetgeving naar verwachting een versnelling zal veroorzaken in de ingroei van duurzame aandrijflijnen.

Nederland wordt voor truckfabrikanten interessanter om hun Europese CO2-doelstellingen te behalen, met ons stimulerend beleid uit het Klimaatakkoord, de Green Deal ZES en de gelden die straks vrijkomen uit de vrachtwagenheffing. Om deze technologieën op de weg te krijgen en houden zijn er voldoende goed opgeleide technici nodig. En daar draagt Truckacademy aan bij. Want truckfabrikanten innoveren volop.

Die technische kennis van fabrikanten komt via de importeurs in het dealernetwerk, en door de unieke samenwerking van Truckacademy vervolgens óók in het onderwijs. Theorie en praktijk sluiten daarmee naadloos op elkaar aan en dat verzekert scholieren van een fantastische afwisselende loopbaan in de truckbranche.

Hoe omgaan met jonge generaties technici?

Na de lunch vermaakte een mysteryguest de zaal en maakte iedereen hard aan het lachen. Opgeladen door een lunch en een lach was het tijd voor werk aan de winkel: de zaal ging in twee parallelsessies uiteen om een vervolgstap te maken in het Truckacademy lesprogamma en voor het intensiveren van gastlessen door leermeesters van de truckdealers in samenwerking met docenten op de Truckacademies. Tot slot werd de zaal getrakteerd op een lezing over ‘Generatie Z’, een inspirerend verhaal over generatiekloven en hoe beste uit iedere generatie naar boven komt door middel van generatiemanagement.

Smaakt naar meer

Met deze succesvolle eerste editie is de ‘Landelijke bijeenkomst Truckacademy’ een feit. De dag werd georganiseerd door BOVAG, Innovam, OOMT en RAI Vereniging, de vier partijen ‘achter’ de Truckacademy. Op naar 2020 en dat er nog vele mogen volgen!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Chris van Dijk, Beleidsadviseur Duurzame mobiliteit en Onderwijs.

Chris van Dijk
Beleidsadviseur