Minister Wiebes stapt op de VDL-waterstofbus met FME

23 oktober 2019

Onlangs kreeg minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat het FME-rapport “Waterstof: kansen voor de Nederlandse industrie” overhandigd door voorzitter Ineke Dezentjé Hamming. De overhandiging vond plaats in de nieuwste waterstofbus van VDL, die op het punt staat ingezet te worden door Connexion in Zuid-Holland.

In opdracht van het ministerie van EZK bracht FME de kansen van waterstof voor het Nederlandse bedrijfsleven in kaart. Hieruit komt duidelijk naar voren dat waterstof als energiedrager één van de grote beloftes is voor een succesvolle energietransitie én de Nederlandse economie.

In haar toelichting zei Ineke Dezentjé-Hamming: "Waterstof kan niet alleen helpen onze ambitieuze klimaatdoelen te halen, maar ook een bijdrage leveren aan duurzame economische groei en het scheppen van banen. De waterstofsector moet van de overheid de aandacht en financiering krijgen die het, gezien de enorme potentie voor de Nederlandse economie en de CO2-doelstellingen, verdient. We hebben het wel steeds over groene, grijze en blauwe waterstof, maar waterstof moet oranje worden!"

Minister Wiebes deed de toezegging dat er naar verschillende oplossingen wordt gezocht om de ontwikkelingen op het gebied van waterstof te kunnen ondersteunen. De SDE++ regeling is daar niet het juiste instrument voor. Hierover hoopt de minister binnenkort meer te kunnen vertellen. Hij is een groot voorstander van het gebruik van waterstof te zijn zowel voor economische groei als voor de inzet in een duurzaam energiesysteem.

Nieuwe VDL-fabriek in Roeselare

VDL Bus & Coach komt steeds sterker op 'stoom' met elektrische bussen. Reden waarom ze een nieuwe dedicated fabriek in Roeselare bouwen.

Interessant voor de carrosseriebouwer: aanhanger op 2 hoogtes met een kogelkoppeling met de bus verbonden, om te voorkomen dat aanhanger omvalt in bochten vanwege het hoge zwaartepunt.