Driedaagse cursus bij Rai AutomotiveNL op de Automotive Campus in Helmond

1 oktober 2019

Op 10, 11 en 12 september 2019 hebben mijn collega’s en ik een driedaagse cursus gevolgd bij RAI AutomotiveNL. Wij zijn in dienst bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en daar werkzaam voor de Energie-investeringsaftrek (EIA). De EIA is een fiscale regeling waarmee de overheid ondersteuning biedt bij investeringen in energiebesparende bedrijfsmiddelen en duurzame energie. Wij zijn in veel sectoren actief, één daarvan is de transportsector. De transportwereld staat voor grote uitdagingen, neem alleen al het terugbrengen van de CO₂ uitstoot. Voor ons is het belangrijk om bij te blijven in de stand der techniek, maar ook om te weten wat de toekomst ons gaat brengen.

Hoe kan de transportwereld energie besparen? Is dit door nog lichter te construeren, door de aerodynamica te verbeteren en/of door slimmere vervoersconcepten te bedenken? Heeft batterijtechnologie de toekomst of gaat de transportwereld massaal over op waterstoftechnologie? Hoe staat het met de infrastructuur voor deze nieuwe technologieën? Zomaar een aantal vragen die ons bezig houden en die – zeker in de toekomst – de inhoud van ons werk zullen bepalen.

Om antwoord te krijgen op al deze vragen hebben wij samen met Freek de Bruijn van RAI AutomotiveNL een programma opgesteld waarin de belangrijkste aspecten van de sector aan de orde kwamen, gelardeerd met zinvolle, leerzame bezoeken en presentaties van bedrijven die gevestigd zijn op de Automotive Campus, zoals Lightyear, Inmotion, Dens en Jumbo Groenewegen.

De sprekers tijdens deze drie dagen kwamen van Daf Trucks, Rai Vereniging, Rai CarrosserieNL, TLN, Waterstofnet en Thermoking. De cursus helpt ons om de energielijst aan te vullen en om onze koers te bepalen. Wellicht staat de generator van Dens binnenkort wel op de lijst! Daarnaast is het voor ons van groot belang dat wij in gesprek blijven met vertegenwoordigers van de transportsector zodat we gezamenlijk na kunnen denken hoe wij deze regeling interessant kunnen houden voor de sector en de ondernemers kunnen uitdagen hun energiebesparingsdoelen verder aan te scherpen.

Al met al drie zeer leerzame maar vooral ook inspirerende dagen.

Geert Roorda