Referentieperiode Europese CO2-wetgeving trucks loopt

23 september 2019

Iedereen is er van op de hoogte: truckfabrikanten hebben vanuit Europa verplichte CO2-grenswaarden opgelegd gekregen. Daartoe is afgelopen 1 juli de zogenaamde ‘referentieperiode’ ingegaan. Deze periode vormt de grondslag voor de komende jaren.

In het kader van Europese CO2-wetgeving is per 1 januari 2019 de verplichting ingegaan voor truckfabrikanten om een deel van hun trucks te leveren met CO2-certificaat. Dit kan enkel gebeuren door een zogenoemde VECTO-berekening gemaakt door truckfabrikant, die conform Europese wetgeving zijn trucks moet certificeren. De volgende stap na de CO2-certificering zijn de grenswaarden waaraan de industrie moet gaan voldoen. De grenswaarden zijn 15 procent daling in 2025 en 30 procent daling in 2030.

Voor een procentuele daling is uiteraard een grondslag nodig. Deze wordt in de wetgeving de ‘referentieperiode’ genoemd. Afgelopen 1 juli 2019 is de ‘referentieperiode’ van één jaar ingegaan, en deze loopt dan ook tot en met 30 juni 2020. Alle nieuwe trucks die binnen die periode in de Europe Unie worden verkocht, en binnen de wetgeving verplicht een CO2-certificaat moeten hebben, vormen samen het gemiddelde. Aan de hand van die gemiddelde CO2-waarden, wordt de absolute daling naar respectievelijk 15 en 30 procent ingezet.

Sinds 1 juli dienen bijna alle trucks te zijn voorzien van een CO2-certificaat en daarmee kon dan ook direct de wettelijke ‘referentie-periode’ van start gaan.

De CO2-wetgeving voor trucks is van kracht. Intussen buigt de Europese Commissie zich over het verbreden van de wetgeving naar trailers en bodies. De CO2-certificering moet ingaan in 2023. Daartoe is de CLCCR, onze Europese koepelorganisatie van trailer-, body- en opbouwfabrikanten, opnieuw gevraagd om de Europese Commissie te adviseren. De CLCCR legt momenteel dan ook de laatste hand aan haar ‘Whitebook bodies’. Carrosserie-bouwers die lid zijn van RAI Vereniging kunnen via RAI Vereniging hun reactie geven op dit whitebook, voordat het naar de Europese Commissie gaat.

Vragen / reageren?

Heeft u vragen of wilt u reageren neemt u dan contact op met Chris van Dijk, beleidsadviseur duurzame mobiliteit bij RAI Vereniging.

>> Lees hier wat wij eerder over dit onderwerp schreven.

Chris van Dijk
Beleidsadviseur