Themabijeenkomst ‘Fiscale regelingen Fiets van de Zaak’

9 augustus 2019

Op donderdag 29 augustus is, van 10:30–12:30 uur, voor leden van de sectie Fietsen bij RAI Vereniging in Amsterdam een themabijeenkomst ‘Fiscale regelingen Fiets van de Zaak’.

Een gezonde levensstijl staat op de (maatschappelijke) agenda. De nieuwe wetgeving die het fiscaal een stuk eenvoudiger maakt om als werkgever een fiets aan een werknemer beschikbaar te stellen kan hier een bijdrage aan leveren. Voldoende aanleiding voor een bijeenkomst over het stimuleren van fietsgebruik en de fiscale mogelijkheden.

Sprekers

Wouter Koeman, Fiscalist bij Stellar Tax Advice
Wouter Koeman zal een toelichting geven op de regels die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zijn als een werkgever aan zijn werknemer voor zowel zakelijke kilometers als privékilometers een fiets ter beschikking stelt. Hij is als fiscalist betrokken bij het tot stand komen van de notitie die daarover speciaal voor leden van RAI Vereniging is opgesteld. Tijdens de bijeenkomst is er volop de gelegenheid om vragen te stellen.

Jelle Slim, Business Consultant bij VWE
De Belastingdienst moet bij een leasefiets de (historische) consumentenadviesprijs van een fiets kunnen controleren. Het ministerie heeft de branche verzocht om met de fabrikanten een centrale lease database te bouwen zodat de Belastingdienst de prijzen kan controleren. RAI Vereniging heeft aan VWE de opdracht gegeven voor de bouw van een dergelijke database waarbij een koppeling gemaakt wordt met de data die beschikbaar zijn in het platform DST (Digitaal Samenwerken in de Tweewielerbranche). Jelle Slim zal een demonstratie geven van de opzet van de database.

Onder voorbehoud: Charlotte Kumm, projectleider Bereikbaar en Duurzaam UMCG bij UMC Groningen
Het UMC Groningen is één van de elf werkgevers die door staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) zijn benoemd tot fietsambassadeur. Zij helpen werknemers om vaker de fiets te pakken in plaats van de auto. De staatssecretaris wil daar een grote slag in slaan. Nog deze kabinetsperiode wil ze 200.000 mensen uit de auto op de fiets krijgen. Charlotte Kumm zal toelichten welke gerichte maatregelen UMC Groningen aanbiedt aan hun werknemers zoals kilometervergoedingen, benutten van fiscale voordelen bij de aanschaf van een fiets, laadpalen voor e-bikes, leenfietsen, fietsenstallingen, douches en fietsenmakers op kantoor.

Onder voorbehoud: Anjo Travaille, neurowetenschapper over gedragsverandering bij Bovenkamers
Anjo Travaille licht toe hoe mensen aangespoord kunnen worden tot gedragsverandering en hoe de hersenen van de mens hierop zijn ingesteld. Hij verlaat hierbij de theorie dat gedrag veranderd kan worden door wat men vertelt, maar dat de key voor gedragsbeïnvloeding inspelen op werkelijke motieven van gedrag is.

Aanmelden
Als u belangstelling heeft om de bijeenkomst bij te wonen, dan kunt u zich opgeven bij Carmen Breeuwer (c.breeuwer@raivereniging.nl).

Deelname aan de themabijeenkomst is gratis. U kunt parkeren in de parkeergarages van het RAI-complex. Na afloop van de bijeenkomst is er een lunch geregeld en u krijgt een uitrijkaart.