RAI Ritten: smeltkroes voor voertuigpassie

28 mei 2019

Niet minder dan 150 deelnemers meldden zich op zaterdag 25 mei in Helmond voor de inmiddels 22e editie van de RAI Ritten. Startpunt was dit keer de Automotive Campus in Helmond.

Daar werden de berijders van de verschillende voertuigdisciplines welkom geheten door gastheer Lex Boon, directeur Automotive Campus en Steven van Eijck, algemeen voorzitter van RAI Vereniging.  Nagenoeg het gehele mobiliteitsspectrum werd op de campus zichtbaar. Terwijl de spreekwoordelijke ‘wieltjeszuigers’ zich in hun strakke racefietsoutfit gereed maakten om onder begeleiding van de voormalige profwielrenners Bram Tankink en Rob Harmeling, met elkaar een mild competitieve strijd aan te gaan, verschenen ook de vaak opmerkelijke en zeldzame relicten van het mobiel historisch erfgoed ten tonele. Motorfietsadepten kwamen eveneens volop aan hun trekken. Voor hen was een toerrit onder leiding van een medewerker van de KNMV uitgestippeld. En voor wie het wat kalmer aan wilde doen was er een ontspannen toertocht met een e-bike.

Voor vertrek stak Bram Tankink de deelnemers nog een hart onder de riem. Tankink reed als  profwielrenner maar liefst 9 keer de Ronde van Frankrijk. Als wegkapitein en als onuitputtelijke knecht stond hij met volle toewijding in dienst van zijn kopmannen, waardoor hij als bijnaam ‘de tank’ verwierf. Fietsen, benadrukte hij, doe je niet alleen, het is een teamsport. Dankbaarheid en waardering zijn volgens hem de belangrijkste elementen in het samenwerkingsproces. Al leverde die onvoorwaardelijke toewijding hem in de praktijk niet altijd een navenant financiële waardering op. Zijn inspirerend betoog gold uiteraard zonder uitzondering eveneens voor alle andere deelnemers. Steven van Eijck vatte zijn woorden treffend samen: ‘als er iemand tijdens de rit uitvalt, dan help je elkaar. Desnoods voor de helft van het geld!’

De eerste prijs van de RAI Klassieker Rit ging naar Arie en Tineke Roest met hun Wolseley Hornet Sports uit 1930. Hier rechts geflankeerd door Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging.

Winnaars van de juryprijs ‘onder de motorkap en in de kofferbak’ werden vader en zoon Rob en Rob Koch met hun MG TF uit 1954 met naast hen de juryleden Jan Wouters, Wim Oude Weernink en Jeroen van de Braak (juryvoorzitter).

Tot de sterkste deelnemer van de RAI Wieler Rit werd Karel Beckmans uitgeroepen, die de prijs kreeg uitgereikt door Bram Tankink.

Britta de Graaff
Communicatiemedewerker