‘Motorblok’ dringt bij Tweede Kamer wederom aan op BPM-correctie

8 februari 2019

Komende woensdag 13 februari is dan eindelijk het langverwachte kamerdebat over de autogerelateerde belastingen. In aanloop daarnaartoe vragen wij met grote klem aandacht voor de gestegen BPM-opbrengsten, de WLTP-problematiek en parallelimport.

Tweede Kamer

Wij dringen al geruime tijd zeer nadrukkelijk aan op BPM-correctie, maar gezien de steeds zeer afhoudende opstelling van staatssecretaris Snel van Financiën (zie daarover ons bericht van vorige week), doet het ‘motorblok’ (RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en VNA) in een brief aan de vaste kamercommissie voor Financiën de suggestie om de staatssecretaris Snel te vragen:

1. hoe de voorgenomen BPM-afbouw (van in totaal circa 15% tot 2021) daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden;
  2. of en wanneer de (bestaande, dus NEDC) BPM-tabellen worden gecorrigeerd vanwege de nieuwe WLTP en hoeveel doorlooptijd de auto(lease)branche krijgt om deze te verwerken;
  3. hoe hij gaat voorkomen dat consumenten (dit jaar) onnodig teveel BPM betalen, doordat de tabellen niet tijdig zijn aangepast;
  4. om partijen, die te goeder trouw handelen, via een zogenaamde ‘premium lane’ te faciliteren bij de BPM-aangifte bij import.

In een bijlage bij die brief worden deze vragen uitvoerig nader onderbouwd.

Brief en bijlage vindt u hieronder als download.

Media

In aanloop naar dit voor onze branche belangrijke kamerdebat zullen wij voor deze onderwerpen ook aandacht vragen in de media.

Nog meer kamervragen

Ongetwijfeld komen dan ook antwoorden van de staatssecretaris op de kamervragen van Pieter Omtzigt en Agnes Mulder (beiden CDA) over stimulering van elektrisch vervoer en de vragen over het CARbonTAX-model van Omtzigt en Helma Lodders (VVD) aan de orde.

Overigens staat dit kamerdebat geheel los van het concept-Klimaatakkoord, waarover eerder deze week werd gedebatteerd en wat wij als volgt samenvatten.

Webinar WLTP

WLTP en BPM, zeer complexe materie, die wij nog eens heel glashelder uiteengezet hebben in ons WLTP-webinar. Tijdens de online WLTP-seminar  duiken we dieper in op de impact van WLTP op de Nederlandse autobranche. RAI Vereniging wil met deze webinar beter inzicht geven in de complexe materie van de nieuwe Europese emissietestmethodiek voor personenauto’s.

Meer informatie: Wijnand de Geus, manager sectie Personenauto's en lichte bedrijfswagens.