CO2-doelstellingen bedreigen betaalbare mobiliteit miljoenen Europeanen

13 december 2018

Aan de vooravond van de EU-onderhandelingen deze week over CO2-doelstellingen voor na 2020, waarschuwden CEO’s van de grote merken dat gezinnen met lage en middeninkomens het niet zullen accepteren als CO2-doelen hun vrijheid om betaalbaar mobiel te zijn inperken.

Dat bleek tijdens de ACEA-bestuursvergadering afgelopen vrijdag, waar de fabrikanten hun commitment herhaalden om te werken aan stevige CO2-reductie, maar tegelijkertijd ook waarschuwden dat de transitie alleen kan gebeuren in een tempo waarin mobiliteit voor alle lagen van de samenleving betaalbaar blijft.

De uiterst agressieve CO2-doelen waarmee het Europees Parlement eerder instemde (40% reductie per 2030 en quota voor het aandeel elektrische auto’s) zijn een bedreiging voor de mobiliteit van miljoenen Europeanen; voor wie een smalle beurs heeft dreigt autorijden onbetaalbaar te worden.

Gele Hesjes

ACEA-voorzitter Carlos Tavares (die overigens in deze bestuursvergadering werd herkozenvoor 2019): “De weg naar CO2-neutrale mobiliteit is een uiterst gevoelig politiek issue geworden voor onze Europese democratieën, nu burgers de impact op hun dagelijks leven beginnen te voelen.

Recente protesten (de ‘Gele Hesjes’) in Frankrijk en België laten zien dat de snelheid van veranderingen wel gedragen moet worden door de hele samenleving, met inbegrip van mensen met lage en middeninkomens. De huidige voorstellen gaan veel verder dan wat economisch en sociaal te rechtvaardigen is.”

Sociale uitsluiting

Opnieuw roept ACEA daarom de Europese beleidsmakers op om verstandige beslissingen te nemen bij de huidige cruciale onderhandelingen. De komende CO2-doelstellingen mogen de kosten van mobiliteit niet disproportioneel verhogen, tot het punt dat sociale uitsluiting dreigt.

Onderhandelingen mislukt

Inmiddels is het tripartiete overleg (Europese Commissie, Parlement en Raad) over CO2-doelen voor 2025 en 2030 deze week mislukt. Wordt vervolgd.