Campagne ‘Geef je banden lucht’ gestart

16 november 2018

Autorijden met je banden op de juiste spanning is veiliger, zuiniger en beter voor het milieu. De juiste spanning zorgt voor meer grip (kortere remweg en kleinere kans op slip), minder brandstofverbruik en minder slijtage van de band. Dat levert automobilisten al snel 100 euro per jaar op. Toch rijdt zo’n 60 procent van de Nederlanders rond met te slap opgepompte banden.

Daarom is deze week de campagne ‘Geef je banden lucht’ gestart, om automobilisten met radiospotjes en informatie bij het tankstation te wijzen op de voordelen van een vers opgepompte band.

Eenvoudig bijdragen aan CO2-reductie

Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (IenW): “Ik hoor mensen vaak zeggen: Ja maar wat kan ík nou bijdragen aan een schoner Nederland?’ Nou, dit! Hou je banden op spanning. Veilig voor jou, goed voor je portemonnee en het draagt nog bij aan het halen van onze Klimaatdoelen ook. Als alle auto’s met de juiste bandenspanning zouden rondrijden, zouden we zo’n 0,4 Megaton CO2-uitstoot per jaar besparen. Dat is vergelijkbaar met de jaarlijkse uitstoot van alle huishoudens in de gemeente Groningen.”

Check elke twee maanden

De helft van alle Nederlanders checkt zijn bandenspanning minder dan 3 keer per jaar, terwijl iedere twee maanden wordt aanbevolen. 42 procent weet dat bandenspanning het best gemeten kan worden wanneer de banden koud zijn, maar 20 procent denkt onterecht dat dit het beste kan als de banden warm zijn.

Over de campagne

De campagne ‘Geef je banden lucht’ is een initiatief van verschillende partijen zoals het Ministerie I&W, VACO, RAI Vereniging, ANWB, BOVAG, RECYBEM, Band op Spanning, Milieu Centraal en VNA het gedrag van de automobilist veranderen. De ambitie is dat iedere automobilist elke twee maanden de banden van de auto controleert op beschadigingen en op de juiste spanning brengt. Dan rij je immers veiliger, zuiniger, stiller en schoner.

Voor meer wetenswaardigheden over banden worden automobilisten uiteraard ook via deze campagne doorgeleid naar “Kies de Beste Band”.

Meer informatie: Eugène Moerkerk