Trappen naar de baas loont

26 september 2018

Het is 7:00 in de ochtend en tijd om naar mijn werk te gaan. Het is droog, een beetje wind en een graad of 17. Perfect weer om met de fiets naar mijn baas te trappen.

Op mijn oprit staat naast mijn leaseauto ook een leasefiets. Voor een fiscale bijdrage van slechts 10 euro per maand heb ik een fantastische speed-pedelec tot mijn beschikking waarmee ik op de drukke spitsdagen fluitend langs de file rij.

Een genot en ook erg praktisch, want ik moest toch al even wat meer bewegen tegen de extra zomerkilo’s. Als je mij twee jaar geleden had gevraagd wat mijn visie is over woon-werkverkeer, dan had ik dit beeld geschetst.

BIJTELLINGSREGELING

In 2017 startten wij vanuit RAI Vereniging de gesprekken met het ministerie van Financiën om de fiscale regels voor de zakelijke fiets te vereenvoudigen. Want in tegenstelling tot de auto van de zaak, zijn de fiscale regels voor de zakelijke fiets een doolhof.

Een doolhof waar maar weinig ondernemers uitkomen, laat staan dat zij werknemers een zakelijke fiets aanbieden.

Vreemd eigenlijk want voor de auto zijn wij niet anders gewend dan dat er in het zakelijke verkeer een simpele bijtellingsregel geldt wanneer de auto ook privé wordt gebruikt. Nu is dat 22 of 4 procent. Eenvoudig en overzichtelijk. Niet voor niets dat er anno 2018 zo’n 860.000 lease auto’s rondrijden.

GEEN PROBLEEM

Een eenvoudige regeling voor de zakelijke fiets is dan ook niet meer dan logisch en biedt enorm veel potentie om het zakelijk en privégebruik van de fiets te stimuleren. Want niet iedereen heeft 3.500 euro beschikbaar voor een nieuwe speed-pedelec. Maar bijna niemand vindt het een probleem om 10 euro per maand aan belasting over een zakelijke speed pedelec fiets te betalen. Laat staan voor een reguliere fiets. Dan is men nog geen 2 euro per maand kwijt.

GEEN 4 MAAR 7%

Prinsjesdag 2018 was dan ook een heuglijk moment want na twee jaar overleg kondigde het Kabinet aan dat de fiscale regels voor de zakelijke fiets worden vereenvoudigd. Privégebruik van de zakelijke fiets wordt vanaf 1 januari 2020 belast met een lage bijtelling van 7 procent. Natuurlijk hadden we ingezet op 4 procent, maar dat was politiek lastig haalbaar. Een verschil van 3 procent lijkt op het eerste gezicht veel maar het gaat slechts om een paar euro per maand.

OPSTEKER VOOR FIETSBRANCHE

Bovendien is de verwachting dat de huidige 4 procent bijtelling voor elektrische auto’s op termijn weer wordt verhoogd. Met 7 procent krijgt de fiets wat mij betreft ook de waardering die deze verdient. Want welk ander vervoersmiddel biedt zoveel maatschappelijke voordelen? Minder files, minder uitstoot van schadelijke stoffen en CO2, meer gezonde fitte werknemers en bovenal meer gelukkige mensen. Want fietsen is niet alleen maatschappelijk verantwoord, maar vooral ook heel erg leuk. De fiscale maatregel is een opsteker voor de fietsbranche waarvan wij met z’n allen veel plezier van gaan hebben. Mooi om te zien dat we als RAI hier een doorslaggevend rol in hebben gespeeld!”

Wouter Jager
Voorzitter RAI Vereniging, afdeling Fietsen

Deze column werd op 25-9-2018 gepubliceerd op NieuwsFiets.nu.