Het gaat natuurlijk niet over een potje voetbal...

18 mei 2018

Dit is een keuze over leven en dood… Een nogal stevige binnenkomer door keynote speaker Victor Lamme op de 20e editie van het Nationaal Verkeersveiligheidscongres, op 26 april in Amersfoort.

Het verhaal van Victor Lamme (hersenonderzoeker en schrijver van de bestsellers ‘De Vrije Wil Bestaat Niet’ en ‘Waarom?) over irrationeel gedrag in het algemeen en in het verkeer in het bijzonder maakte veel indruk op de vele professionals die op dit congres bijeen kwamen.

Een congres dat draait om de ontwikkelingen in de verkeersveiligheid met elkaar te bespreken, te leren van elkaar en te worden voorgelicht over de nieuwste verkeersveiligheidsinnovaties.

Leden

Diverse leden van RAI Vereniging met een extra warm hart voor verkeersveiligheid waren aanwezig met voertuigen zoals een truck, scooters, auto’s vol techniek en met veiligheidsaccessoires voor uiteenlopende verkeersdeelnemers.

De aanwezige leden Audi, Batavus, Carpoint, Explora, Gazelle, Juncker, Giant, Gold Automotive, Lifehammer, NIU e-scooter, Opel Insignia, Spanninga en Volvo Trucks vulden een aanzienlijk deel van de Rijtuigenloods in Amersfoort. Van het congres is deze video-impressie gemaakt. Ook leuk om terug te kijken voor wie er niet bij was.

Afleiding

Afleiding in het verkeer staat op stip op nummer één van de oorzaken van verkeersongelukken. En natuurlijk is de smartphone vaak de afleidende factor. Dat de Nationale Verkeersveiligheidsprijs naar de Stichting Yannick ging was dan ook net echt verrassend. Deze stichting strijdt voor betere voorlichting, strengere handhaving en aanpassing van de huidige wet- en regelgeving om het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur terug te dringen.

Appen

Het specifieke onderwerp ‘appen achter het stuur’ lichtte journalist Teun van de Keuken nader toe in een uitzending van zijn programma, waarin eveneens beelden te zien zijn van het NVVC. Kijk hier de uitzending van De Monitor terug.

Partner

RAI Vereniging was dit jaar voor het eerst trotse partner van het NVVC. Dit hangt samen met de wens van het hoofdbestuur van RAI Vereniging om drie, sectieoverstijgende, strategische platforms in te richten: Smart Mobility, Duurzaamheid en Verkeersveiligheid.

Platform Verkeersveiligheid

Wij zien deze drie platforms als invulling van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid die past bij een vereniging die dit jaar het 125-jarig bestaan viert en die steeds meegaat met de ontwikkelingen.