Geslaagde Masterclass Deelfietsen

23 mei 2018

Op 15 mei organiseerden wij een geslaagde masterclass over de ontwikkelingen rond deelfietssystemen.

Masterclass deelfietsen

Deelfietsen is een zeer actueel onderwerp binnen het mobiliteitsbeleid in Nederland. Dit blijkt onder andere uit het grote aantal partijen dat zich momenteel zowel vanuit de markt als vanuit de overheid bezig houdt met dit onderwerp.

Zo krijgen deelfietsbedrijven die vorig jaar massaal fietsen in Amsterdam plaatsten, in 2019 een nieuwe kans en is de gemeente Rotterdam bezig om samen met o.a. de aanbieders van deelfietsen een reeks kwaliteitseisen op te stellen.

Een groeiend aan tal partijen, waaronder Mobike, Flickbike, Nextbike, OV Fiets en Swapfiets, houdt zich hiermee bezig. RAI Vereniging informeerde zo’n 30 deelnemers over alle aspecten van deelfietsen en welke kansen en bedreigingen deze kunnen betekenen voor de fiets- en fietsonderdelenindustrie.

Kwaliteitseisen

Zo krijgen deelfietsbedrijven die vorig jaar massaal fietsen in Amsterdam plaatsten, in 2019 een nieuwe kans en is Rotterdam bezig om samen met onder andere aanbieders van deelfietsen een reeks kwaliteitseisen op te stellen. Intussen blijven Chinese investeerders miljarden steken in bike sharing.

Om leden op de hoogte te brengen van de laatste stand van zaken rondom dit fenomeen en in kaart te brengen welke kansen en bedreigingen deelfietsen kunnen bieden, organiseerde RAI Vereniging medio mei een Masterclass Deelfietsen. Deborah Nas, praktijkhoogleraar Strategic Design for Technology-bases Innovation van de TU Delft en managing director van strategisch innovatiebureau Sunidee, nam de aanwezigen mee in de wondere wereld van de deelfietsen.

Leerpunten

Nas, die met Nederlandse en Chinese studenten onderzoek deed in China (het land met de meeste deelfietsen ter wereld) legde uit dat de impact van deelfietsen in de Volksrepubliek veel zichtbaarder is en zich veel sneller ontwikkelt dan in andere landen. Op basis hiervan heeft zij vijf leerpunten gedefinieerd voor landen waar deelfietssystemen nog in opkomst zijn en waarmee Nederlandse steden hun voordeel kunnen doen: 1) de implementatiesnelheid is extreem hoog; 2) deelfietsen verstoren de openbare ruimte; 3) het verantwoordelijkheidsgevoel bij gebruikers is laag, het onderhoud onvoldoende en de kosten voor de overheid hoog.

MaaS

Dit neemt niet weg dat het deelfietsconcept gemeenten volop mogelijkheden biedt om de binnenstad leefbaarder te maken. Nas becijferde dat van de 100 geparkeerde fietsen er 12 gemiddeld langer dan 2 tot 6 weken stilstaan, waarvan er 2 zijn verwaarloosd en 1 als wrak is te bestempelen. Om het gebruik van deelfietsen in goede banen te leiden zijn volgens haar meerdere oplossingrichtingen mogelijk, zoals het vrij toestaan, het toestaan met parkeerregels, het beperkt toestaan met licenties of zelfs geheel verbieden.

Cruciaal is, besloot de praktijkhoogleraar, de interoperabiliteit van het deelfietssysteem. Dat wil zeggen dat gebruikers met één account toegang moeten krijgen tot alle deelfietsen. ‘En sta alleen aanbieders toe die aansluiten bij een of meerdere MaaS (Mobility as a Service)-diensten.’