Spanninga 100 jaar

1 mei 2018

Als wij een voorbeeld mogen noemen van ‘Hollands Glorie’, dan zou dat zeker Spanninga in Joure kunnen zijn. Dit jaar viert dit Friese familiebedrijf zijn 100-jarig bestaan. En al bijna 60 jaar is dit pareltje van de Nederlandse maakindustrie lid van RAI Vereniging.

Sinds de oprichting in 1918 groeide de firma Spanninga, ook door het overnemen van een aantal belangrijke fabrikanten van fietsverlichting, uit tot de Spanninga Group, een onderneming van internationale allure.

En Spanninga is ook al bijna 60 jaar (sinds 1959) lid van RAI Vereniging.

Wij zijn trots op onze geschiedenis, waarvan de roots liggen in de R van Rijwiel en de producten die daarbij horen. En dus ook op het 100-jarige succes van Spanninga!

Directeur Feike Spanninga, alweer de derde generatie aan het roer, licht toe waarom fietsverlichting zo’n prachtig product is. “Het is een stevige uitdaging om, met de beperkte elektrische mogelijkheden die een fiets van oudsher biedt, een betrouwbare verlichting van hoge kwaliteit te maken. En daar zijn wij erg goed in. De opkomst van LED-technologie en de aanwezigheid van accu’s in steeds meer fietsen, geeft kansen om ook de komende jaren met innovatieve mooie producten te komen.

Als fietsverlichtingsproducent werd Spanninga een klinkende naam dankzij productkwaliteit, innovatie, integratie en gebruiksgemak. Met productielocaties in -uiteraard- Friesland, Frankrijk, Taiwan en China, en internationale commerciële ervaring en activiteiten is het bedrijf een wereldspeler in fietsverlichting. Ook achter de producten van andere merken zit niet zelden de knowhow van Spanninga.

Verkeersveiligheid

Fietsverlichting is trouwens meer en meer een opvallend en onderscheidend onderdeel in het design van nieuwe fietsen. Maar het belangrijkste doel van fietsverlichting blijft veiligheid, zowel voor de fietser als voor andere weggebruikers. Alleen met goede verlichting blijft de fietser, ook onder moeilijke omstandigheden zoals regen en mist, goed zichtbaar en is de positie en rijrichting van de fiets helder voor andere verkeersdeelnemers.”

Keurmerk

Spanninga is dan ook een van de bedrijven die ‘aan de wieg stonden’ van het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF). “Het is vreemd dat in Nederland, anders dan in andere EU-landen, hoegenaamd geen wettelijke eisen werden gesteld aan fietsverlichting. Onbegrijpelijk als je weet hoe belangrijk goede verlichting voor deze kwetsbare verkeersdeelnemers is”, licht Feike Spanninga toe. “Binnen RAI Vereniging ontwikkelden wij daarom een eigen keurmerk, waarmee de fietsindustrie aan de consument een wegwijzer wil bieden in het woud aan fietsverlichting.”

Schakelfunctie

Als andere belangrijke activiteiten van RAI Vereniging wijst Spanninga op het waardevolle ondernemersnetwerk en de schakelfunctie met andere partijen in de fietsbranche, zoals met de retail via BOVAG, met de overheid in het stimuleren van fietsgebruik en fietsveiligheid en de lobby in Brussel voor bijvoorbeeld antidumpingmaatregelen.

Feike Spanninga was zelf ook in diverse functies door de jaren heen bestuurlijk actief voor zijn branchevereniging. Soms stevig kritisch, maar altijd opbouwend. Vanuit zijn visie dat leden samen hun vereniging maken. En ook dat gedijt het best met ‘halen-én-brengen’. Daarvoor zijn wij hem buitengewoon erkentelijk.

Op naar de volgende 100 jaar!