Op weg naar betere privéleaseregistraties

20-12-2017

Deze week was er ledenbijeenkomst voor ons project ‘betere registraties privélease’.

Naast vertegenwoordigers van diverse importeurs was ook de VNA aanwezig. Projectleider Erik Vousten (VMS Insight) en RDC hadden de bijeenkomst voorbereid en presenteerden de actueelste inzichten.

Alle aanwezigen onderschreven nogmaals, net als in de discussiebijeenkomst die wij eerder dit jaar hadden, het belang van een betere registratie van privélease in Nederland. Dát deze een flinke vlucht neemt lijkt duidelijk, glasheldere registratiecijfers zijn echter nog onvoldoende voorhanden.

Besproken is hoe we vanuit de branche een systeem zouden kunnen opzetten dat voortborduurt op al bestaande registratiesystemen, zoals die van RDC. Daarmee kunnen we starten als daarvoor bij de captive leasemaatschappijen inderdaad voldoende belangstelling blijkt. In januari organiseren we daarvoor een bijeenkomst met de captives. Later zouden ook universele leasemaatschappijen en dealerleasemaatschappijen desgewenst bij een branchesysteem kunnen aansluiten.

Afgesproken is dat een kleine werkgroep, bestaande uit RDC, leasemaatschappijen en importeurs, daarmee aan de slag gaat. Planning is starten in Q1 van 2018, waarna de rest van het jaar kan worden gebruikt om het systeem op te zetten, te finetunen en zoveel mogelijk deelnemers te interesseren.

Meer informatie: Wijnand de Geus, manager sectie Personenauto’s en lichte bedrijfswagens.