Over de sectie RAI Automotive Industry

RAI Automotive Industry is dé belangenvereniging voor de Nederlandse automotive leveranciers, om invloed uit te oefenen op de stakeholders in het collectieve belang van haar leden. Het collectieve belang bepaalt de ambities en de strategie van de sectie.

autoindustrie

Het collectieve belang van de leden is het internationaal versterken van de marktpositie van de in Nederland gevestigde automotive industrie. Onder automotive industrie worden de toeleveranciers c.q. productiebedrijven van componenten en systemen, materialen en halffabricaten en gerelateerde machines en diensten bedoeld.

RAI Automotive Industry is met 60 leden een van de 10 secties van RAI Vereniging. Deze leden hebben in Nederland een gezamenlijke (export) omzet van €10 miljard met 45.000 medewerkers.

De leden van RAI Automotive Industry zijn bedrijven en organisaties die RAI verbindingen, netwerken, systemen en competenties van belang achten voor zaken waarop zij veelal individueel nauwelijks of geen invloed hebben, maar van groot belang zijn voor hun marktpositie.

De leden van RAI Automotive Industry zoeken naar kennis, expertise en netwerken waarmee ze hun business steeds in perspectief tot de zeer dynamische en complexe mondiale automotive markt kunnen plaatsen, om daarmee hun product- en marktstrategie steeds te verifiëren en nieuwe business te ontwikkelen.

Visie
Het internationaal versterken van de marktpositie van de Nederlandse automotive industrie door het boeien-binden-verbinden van interne en externe stakeholders met SMART doelstellingen, een heldere strategie en efficiënte uitvoering van programma’s op maat die de kracht van het collectief ontwikkelen.

Programma
RAI Automotive Industry concentreert zich op het ondersteunen van haar leden met marktinformatie en wetgevingsvraagstukken.

De activiteiten van RAI Automotive Industry bestaan onder andere uit:

• Inspiratiebijeenkomsten met vooraanstaande sprekers voor strategie leiders, zoals Captains’ Dinner
  • Netwerkbijeenkomsten voor operationeel management bij leden en tijdens evenementen
  • Studiereizen en handelsmissies, binnen en buiten Europa
  • Technologiepresentaties bij autofabrikanten zoals bij Volvo, Jaguar Land Rover, BMW, Daimler, Toyota, Renault en hun systeemleveranciers
  • Round tables voor het delen van kennis en ervaring bij complexe vraagstukken
  • Collectieve stands tijdens beurzen zoals IAA Frankfurt, IAA Hannover

Samenwerking
RAI Automotive Industry werkt o.a. samen met RAI AutomotiveNL, ministeries en uitvoeringsorganisaties, consulaten, mediapartners, technologie campussen en CLEPA in Brussel.

RAI Vereniging was één van de drie founding members van CLEPA in 1959. RAI Vereniging heeft zitting in het bestuur van CLEPA en in diverse CLEPA-werkgroepen voor belangrijke dossiers zoals Europese CO2 wetgeving, General Safety Regulations, Renewable Fuels en BREXIT.

Sectiebestuur
Jan-Maarten de Vries (Wabco Automotive) - voorzitter
Frank Toebes (NRF)
Hans Vorstenbosch (Shiloh)