Veilig vervoer en opslag van lithium-ion accu's
Filter op sectie:
Veilig vervoer en opslag van lithium-ion accu's

De li-ion accu is met zijn hoge energiedichtheid en herlaadbaarheid een waardevolle uitvinding. Dit type accu’s kan echter tijdens het opladen of door beschadiging oververhit raken en in brand vliegen. Doordat li-ion batterijen in steeds meer producten toegepast worden, neemt onvermijdelijk ook het aantal incidenten toe.

lithiumbatterij

RAI Vereniging is een project gestart waarmee zij haar leden wil ondersteunen bij het veilig vervoeren en opslaan van lithium-ion accu’s. De brandveiligheid van accu’s is essentieel voor het imago van innovatieve producten zoals e-bikes, speed pedelecs en e-scooters. Deze productgroepen winnen in hoog tempo aan populariteit. Daarom is het belangrijk dat er op korte termijn consistente wet- en regelgeving en beleid komt voor het brandveilig opslaan en vervoeren van li-ion accu’s.

Doelstellingen
Het project “Veilig vervoer en opslag van li-ion accu’s” kent vijf doelstellingen, namelijk:

1. Tot stand komen van duidelijke wet- en regelgeving omtrent het veilig vervoeren van li-ion accu’s
  2. Tot stand komen van duidelijke wet- en regelgeving omtrent de veilige opslag van li-ion accu’s
  3. Informeren van doelgroepen over het veilig opslaan en vervoeren van li-ion accu’s
  4. Het informeren van consumenten over het veilig gebruik van li-ion accu’s.
  5. Oprichten van een keurmerk voor veilige li-ion accu’s.

Handleiding
RAI Vereniging is voor het accuproject bezig om samen met Evofenedex een overzichtelijke handleiding te maken zodat de relevante wetgeving voor het transport van li-ion (ADR) op een gebruiksvriendelijke manier toegankelijk wordt gemaakt. Daarnaast is RAI Vereniging direct betrokken bij het opstellen van nieuwe, specifieke wetgeving voor de opslag van li-ion accu’s. Dit gebeurt in de zogenaamde Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 37, de PGS 37.

Communicatie
Ook de communicatie over het veilig gebruik en eventuele risico’s is heel belangrijk. Denk daarbij aan het opstellen van “Gouden Tips” voor consumenten voor het veilig gebruiken van producten met een li-ion accu.  In samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en BrandweerNL is RAI Vereniging bezig met het ontwikkelen van een consumentencampagne rondom het veilig gebruik van li-ion accu’s.

RAI Vereniging gaat met dit project bestaande én gewenste regelgeving in kaart brengen en samenwerken met een groot aantal andere belanghebbenden, zoals overheden, transporteurs, keuringsdiensten, hulpverleners, verzekeraars, brancheorganisaties, dealers en consumentenorganisaties.

RAI werkgroep Accu’s
Van het grootste belang is dat nieuwe wetgeving naadloos aansluit bij de praktijksituaties van onze ondernemers en dat wij putten uit hun ervaring. Daarom is de zogenaamde ‘RAI werkgroep Accu’s’ opgericht met leden vanuit alle belanghebbende secties.

Eric-Jan van der Berg
Beleidsadviseur