Kenteken landbouwvoertuigen

RAI Vereniging pleit, samen met onder andere de brancheorgansiaties TLN en Cumela, het verplicht stellen van kentekens voor landbouwvoertuigen.

trekker met wettelijke breedte borden

Nederland hangt een boete van 35 miljoen boven het hoofd van de Europese Commissie, omdat Europese wetgeving een APK-plicht landbouwvoertuigen voorschrijft, waarvoor een kentekenplicht nodig is.

Maar de dreigende boete is niet de enige reden: het is van groot belang om de handhaving op veiligheids- en milieuaspecten te verbeteren. Daarnaast is het noodzakelijk voor handhaving van typegoedkeuring: nieuwe voertuigen mogen alleen de weg op als ze aantoonbaar voldoen aan Europese Richtlijnen, maar dat is door het ontbreken van een voertuigregistratie niet te handhaven.

Landbouwvoertuigen rijden regelmatig op de openbare weg (en in milieuzones). Ze worden volop gebruikt voor andere activiteiten dan landbouw, zoals kiepautovervoer en transporttaken. Activiteiten die ook met voertuigen worden uitgevoerd die wél moeten voldoen aan vele wettelijke eisen.

Jaarlijks vallen er gemiddeld 16 dodelijke slachtoffers bij ongevallen met landbouwvoertuigen. Op een tractor waant de bestuurder zich onbespied en kan daardoor onverantwoordelijke gedrag vertonen. Een kenteken heeft in die zin ook preventieve werking.

Website
RAI Vereniging, CUMELA, Federatie Agrotechniek en COM hebben de website veiliglandbouwverkeer.nl opgezet om een betere bewustwording te creëren ten aanzien van de regelgeving voor landbouwvoertuigen in het verkeer. De gedachte hierachter is dat dit uiteindelijk de verkeersveiligheid van landbouwverkeer ten goede komt. Zowel de gebruiker als de medeweggebruiker is hierbij gebaat.

Remco Tekstra
Sectiemanager RAI CarrosserieNL