Fiscaalvriendelijke regels voor fiets van de zaak op komst

20 maart 2018

Staatssecretaris Snel van Financiën komt nog dit jaar met een voorstel om het gebruik van een leasefiets fiscaal aantrekkelijker te maken. Belangenorganisaties zijn blij met deze eerste stap waarmee het gebruik van de fiets voor onder meer woon-werkverkeer, een flinke stimulans moet krijgen.

speed pedelec gazelle

ANWB, BOVAG, Fietsersbond, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA willen dat meer mensen in Nederland de fiets pakken. Zowel voor werk als privé.

De organisaties pleiten al langer voor een fietsvriendelijk fiscaal beleid en heeft uitgerekend dat de maatschappelijke baten kunnen oplopen tot zo’n 50 miljoen euro per jaar.

Met name de elektrische fiets en de speed pedelec zijn bijzonder geschikt voor woon-werkverkeer, maar de potentie wordt nog onvoldoende benut.

Volgens de organisaties is het gebruik van de fiets niet alleen belangrijk om de groeiende bereikbaarheidsproblemen aan te pakken, maar draagt het ook bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot, verbeteren van de luchtkwaliteit en de volksgezondheid. In tegenstelling tot het leasen van een auto, wordt het leasen van een fiets echter belemmerd door het ontbreken van eenvoudige fiscale regels.

Met een fietsvriendelijk fiscaal beleid willen de 6 organisaties de regels voor de leasefiets vereenvoudigen en aansluiten bij het huidige bijtellingspercentage van 4 procent voor de elektrische auto.

De jaarlijkse baten van een dergelijke regeling voor de maatschappij kunnen oplopen tot zo’n 50 miljoen euro; 6 miljoen euro aan belastinginkomsten en 44 miljoen aan maatschappelijke baten. Iedere extra fietser levert namelijk een jaarlijkse besparing op van maximaal 400 kg CO2-uitstoot en 210 euro aan ziekte- en verzuimkosten.

Meer informatie: Floris Liebrand

Zie ook de download "Position Paper Fietsvriendelijk Fiscaal Beleid" hiernaast.