RAI Vereniging hekelt fraude met AdBlue systemen vrachtwagens

20-03-2017

RAI Vereniging hekelt de handelswijze van een aantal garagehouders om AdBlue systemen van vrachtwagens uit te schakelen via een ingebouwd illegaal kastje. Hierdoor neemt de uitstoot van schadelijke stoffen door motoren ernstig toe en wordt het milieu zwaar belast. Dit werd gisteren duidelijk tijdens een uitzending van Undercover Nederland van SBS6 waarin RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck werd geïnterviewd.

Adblue

Van Eijck: ‘De industrie investeert miljarden in het zuiniger maar vooral ook schoner maken van motoren. Ook werken bedrijfsleven en overheid nauw samen om de lucht in steden schoner te maken. Dat is van groot belang voor zowel onze maatschappij als het milieu. Met dit soort acties zijn al deze investeringen niets meer waard en verknalt een aantal ondernemers het voor anderen, voor eigen gewin. Daar moet scherp tegen worden opgetreden.’ Bovendien’, vervolgt Van Eijck, ‘heeft de overheid in Nederland in het verleden aanschafsubisdies verstrekt aan ondernemers die investeerden in de aanschaf van schonere zogenaamde Euro VI vrachtwagens die zijn uitgerust met dergelijke AdBlue techniek. Deze subsidies zijn hierdoor mogelijk onterecht versterkt.’

Aanpak
Volgens RAI Vereniging toont de uitzending aan dat er een probleem is in Nederland met AdBlue fraude, maar is de omvang niet bekend. Daarom moet eerst gekeken worden hoe groot de omvang van het probleem is. Vervolgens moeten belanghebbenden samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) kijken op welke manier zowel malafide garagebedrijven als transportondernemers kunnen worden opgespoord en aangepakt.

Van Eijck: ‘Al eerder heeft de Europese koepelorganisatie voor truckfabrikanten (ACEA) aan de bel getrokken over dit probleem. Ik herhaal deze oproep en pleit voor weginspecties en het verbieden van advertenties die dit soort praktijken aanprijzen. Een effectieve aanpak vraagt echter ook een Europese aanpak. De transportsector is bij uitstek een sector die over landsgrenzen opereert. Ook in Duitsland zijn deze praktijken blootgelegd. Fabrikanten, garagehouders, transportondernemers en de EU moeten daarom gezamenlijk tot een aanpak komen om ervoor te zorgen dat fraude met AdBlue niet meer loont’. 

AdBlue
AdBlue techniek is een systeem om de uitstoot van schadelijke stoffen uit dieselmotoren te verminderen. Door dit systeem uit te schakelen besparen ondernemers geld omdat geen AdBlue vloeistof meer getankt hoeft te worden. Nadeel is dat de uitstoot van schadelijke stoffen flink toeneemt. Deze vorm van manipulatie is verboden in Nederland en Europa.

Klik hier voor de uitzending

Meer informatie: Floris Liebrand