Uitstekend jaar voor verkoop bedrijfswagens

03-02-2017

truck op snelweg

De verkoop van bedrijfswagens kende in 2016 een goed jaar. In bijna alle categorieën lieten de fabrikanten en importeurs van onder meer vrachtauto’s, bestelauto’s, aanhangwagens, bussen en carrosserieën een groei zien. Vooral de verkoop van bussen (+159 procent), bedrijfswagens (+16 pocent) bestelwagens (+22 procent) kende een buitengewoon goed jaar ten opzichte van 2015. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, sectie RAI CarrosserieNL.

De economie zit in de lift. Dat is duidelijke te merken aan de verkoop van bedrijfswagens. Sinds de start van de economische crisis in 2009 kenden de bouwers een lange reeks van magere verkoopjaren, maar deze periode lijkt definitief afgesloten.

Bestel- en bedrijfswagens
Ondernemers investeren weer in de aanschaf van bestelwagens. In 2016 groeide het aantal registraties met maar liefst 22 procent, naar 70.338. In 2015 lag dit aantal nog op 57.707 stuks. In het segment bedrijfswagens was de verkoopgroei ook positief en toonde een plus van 15 procent in 2016. In totaal werden afgelopen jaar 16.187 nieuwe bedrijfswagens verkocht ten opzichte van 14.111 in 2015.

Bussen
Ook voor bussen was 2016 een bijzonder goed jaar. De verkoop groeide met maar liefst 159 procent naar 799 exemplaren. In 2015 werden ‘slechts’ 309 bussen geregistreerd. De sterke groei komt voor het grootste deel voor rekening van de OV-bussen, maar ook de verkoop van touringcars vertoonde een lichte groei.

Opleggers en aanhangwagens
Opleggers en zware aanhangwagens kenden ook een goed jaar. Ondanks een totale krimp in de registraties van 1 procent, heeft de sector het hoge aantal verkopen van 2015 weten vast te houden. Toen werden 22 procent meer opleggers en zware aanhangwagens verkocht. In 2016 kwam het aantal nieuw registraties van dit type voertuigen op 13.279 tegenover 13.359 in 2015.

Het aantal nieuw geregistreerde lichte aanhangwagens toonde wel een flinke stijging. In 2016 werden 18.780 nieuwe lichte aanhangers geregistreerd, ten opzichte van 17.299 in 2015. Een groei van 9 procent.

Sector
De bedrijfswagensector is belangrijk voor de Nederlandse werkgelegenheid en economie. De sector biedt werk aan circa 40.000 werknemers en is goed voor een totale jaarlijkse omzet van circa 10.2 miljard euro.