e-Traction zet nieuwe maatstaf in elektrische aandrijftechnologie

16 december 2019

Enige tijd geleden stal e-Traction, de Nederlandse specialist in elektrische wielaandrijvingen, de show met de presentatie van The Motion 2.0. Deze nieuwe generatie wielmotoren maakt een zware aandrijflijn met versnellingsbak, aandrijfas en differentieel overbodig en biedt dus een interessante oplossing voor emissieloos rijden van bussen en vrachtwagens.

Peter van der Wal, Chief Technology Officer van e-Traction spreekt in het magazine GO!Mobility, waarin innovatieve aandrijfsystemen centraal staan, zelfs van een gamechanger. ‘The Motion 2.0 levert verhoogde prestaties als het gaat om aandrijfkoppel, levensduur, kosten en efficiency. Het energierendement loopt op tot 94 procent.’

TheWheel

De integratie van een in het wiel geïntegreerde elektromotor biedt enorme voordelen, legt Van der Wal uit. ‘Dankzij de directe aandrijving gaat namelijk nauwelijks energie verloren. TheWheel is 15 procent efficiënter dan andere elektrische aandrijfsystemen en zelfs ruim 60 procent efficiënter dan een dieselaandrijving. Bovendien heeft een bus voorzien van deze technologie geen milieubelastende uitstoot en is er meer comfort door de afwezigheid van motorgeluid of trillingen.’

Chinees potentieel

Er rijden volgens hem wereldwijd een groeiende aantal bussen rond met wielnaafmotoren, waaronder een waterstofbus in Apeldoorn. ‘Stadsbussen en vrachtwagens zijn op dit moment de meest interessante toepassing. De Nederlandse overheid wil immers emissieloze stadsdistributie. Dit speelt uiteraard niet alleen in Nederland, maar ook in Europa, Noord-Amerika en Azië. Vooralsnog beschouwt e-Traction China als de afzetmarkt met de meeste potentie. Althans op de kortere termijn.

Plug and play

In 2018 ontwikkelde e-Traction The Motion2.0, een ‘plug and play’ elektrische aandrijflijn die de achteras met cardan compleet vervangt, volledig kan worden ingebouwd in bestaande vloten (retrofit) en zowel geschikt is voor 100 procent EV als parallel hybride voertuigen. De geavanceerde software werkt naadloos samen met bestaande ABS- en EBS-systemen, laat Van der Wal weten. ‘Dit resulteert in een optimale terugwinning van remenergie. De oplossing onderscheidt zich verder door een elektrisch differentieel en de eenvoudige integratie in verschillende voertuigen.’

Hoog energierendement

Hij noemt het direct-drive-systeem een aanzienlijke verbetering vergeleken met de bestaande aandrijftechnologie. ‘Met 80 procent minder bewegende delen en een vereenvoudigde aandrijflijn kan het energierendement oplopen tot 94 procent.’

Afhankelijk van de rijcyclus komt dat in de praktijk neer op een rendementsverbetering van ongeveer 20 procent. De berijder heeft dus een grotere actieradius met een acculading. De Motion 2.0 is geschikt voor zowel 12- als 18 meterbussen en vrachtwagens.

Truck pilot

Naar het oordeel van Van der Wal is efficiency dé sleutel naar de laagste Total Cost of Ownership (TCO). ‘De focus ligt tot nu toe op het elektrificeren van busvloten. De volgende stap is om ook trucks met ons systeem uit te rusten. In Zweden rijden al vrachtwagens met The Motion 2.0 in het ELways Truck-project. Het gaat daar met name om het testen van infra die rijdend laden mogelijk moet maken via een sleuf in de weg. De verwachtingen zijn veelbelovend.’