Elektrische brom- en snorfiets winnen aan terrein

20 november 2019

De populariteit van elektrische scooters blijft snel groeien, zo blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG. Over de eerste 9 maanden van 2019, was 14,9 procent van alle nieuw verkochte scooters elektrisch (5.846 stuks). Een groei van 67 procent in marktaandeel in vergelijking met afgelopen jaar toen het aandeel elektrisch nog 9,2 procent was.

De elektrificatie past in de visie van de branche waarbij versneld wordt ingezet op schonere motoren en de snorfiets vanaf 2025 alleen nog maar in elektrische modellen wordt verkocht.

Steeds meer scooterrijders kiezen bij de aanschaf voor een elektrische variant. Vooral de elektrische snorfiets is in trek. Inmiddels is het aandeel van elektrische snorfietsen in de nieuwverkopen in 2019 gegroeid naar 10,2 procent ten opzichte van 7 procent over de eerste 9 maanden in 2018. Voor bromfietsen ligt dit aandeel momenteel op 4,8 procent. In totaal is nu 14,9 procent van alle nieuw verkochte scooters in Nederland elektrisch.

Amsterdam aan kop

In Amsterdam, waar sinds 2017 een milieuzone voor scooters geldt, ligt het nieuw aandeel van elektrisch zelfs op 21,8 procent. Daarna volgen Den Haag (9,0%), Rotterdam (9,6%) en Utrecht (11,5%). De scooterbranche elektrificeert hiermee zelfs sneller dan de autobranche die momenteel op 9 procent marktaandeel in nieuwverkopen uitkomt.

Vergroeningsbeleid

RAI Vereniging en BOVAG juichen de snelle elektrificatie toe en stellen vast dat niet alleen het aanbod toeneemt, maar ook de kwaliteit. Volgens Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, neemt de scooterbranche haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en is een voorbeeld van hoe in hoog tempo wordt gewerkt aan schonere lucht, een beter klimaat en minder geluidsoverlast. ‘De moderne scooter past daarmee prima in een effectief klimaat- en milieubeleid. Niet voor niets dat de sector in het Klimaatakkoord voor de snorfiets heeft afgesproken dat vanaf 2025 nieuw alleen nog maar elektrische modellen worden verkocht. Het snorfietssegment vertegenwoordigt momenteel bijna 70 procent van de totale markt.’ Bovendien wordt de komende jaren ook versneld overgestapt naar schonere benzine scooters. Zo geldt voor alle nieuwe scooters sinds 2017 de strenge Euro 4 emissienorm en schakelt de sector in 2020 alweer over naar de nog strengere Euro 5 norm.