Bert Pronk van FEHAC maakt korte metten met de onterechte kritiek op klassiekers. De bijdrage aan luchtverontreiniging is met 0,01 procent volgens hem verwaarloosbaar. “En de cijfers en onderzoeken over milieuzones zijn bewust gemanipuleerd.”
Pronk zegt op basis van argumenten aan te kunnen tonen dat de vervuiling door klassiekers verwaarloosbaar klein is. Internationale onderzoeken geven aan dat de jaarkilometrages van klassieke voertuigen nog geen 10 procent bedragen van wat moderne auto’s rijden. “Daarmee komt de totale milieubelasting van een klassiek voertuig op ongeveer hetzelfde uit als een moderne auto. Geen factor van betekenis dus.”
Bovendien, vervolgt hij, Is de totale bijdrage van het wegverkeer aan de luchtverontreiniging nog geen 5 procent. “Door het rijden met klassieke voertuigen in zijn geheel te verbieden zou de luchtverontreiniging misschien met 0,01 procent dalen. Waar hebben we het over? Maatregelen moeten natuurlijk wel in verhouding staan tot de overlast die wordt veroorzaakt en proportioneel zijn.”
Feiten genegeerd
Hij zegt het te betreuren dat in een aantal overheidsdossiers de feiten er niet
of nauwelijks toe doen. “Samen met andere partijen is aangetoond dat
herinvoering van de MRB voor klassieke voertuigen niets oplevert. Er zijn
meerdere alternatieve voorstellen gedaan die voor voertuigeigenaren nauwelijks
last opleveren maar wel geld genereren voor de schatkist. Daar is niets mee
gedaan.”
Gemanipuleerd
Iets vergelijkbaars is volgens Pronk het geval bij milieuzones. “Cijfers en
onderzoeken zijn bewust gemanipuleerd. Daarbij gaat het niet eens meer om
feiten, maar om emoties en framing. Telkens verschijnen er in de media
berichten die suggereren dat slechte luchtkwaliteit de gezondheid ondermijnt en
dat als gevolg hiervan jaarlijks 400.000 mensen sterven. Pure bangmakerij, want
wie even de CBS-site raadpleegt ziet dat er in Nederland helemaal geen 400.000
sterfgevallen per jaar zijn. Laat staan als gevolg van slechte luchtkwaliteit.”
Leeftijdsgrens 30 jaar
Pronk besluit dat er een eenduidige definitie voor klassieke voertuigen moet
komen waarop vervolgens het beleid wordt gebaseerd. “En de leeftijd waarop een
voertuig de status van klassieker krijgt moet 30 jaar zijn!”
Het volledige artikel leest u in GO!Mobility Magazine 4/2016.