TASS International brengt automatisch rijden dichterbij

16-04-2018

TASS International ondersteunt de auto-industrie bij het ontwikkelen van veiliger, milieuvriendelijker en meer intelligente voertuigen door het leveren van innovatieve software, state-of-the-art testfaciliteiten en kostenbesparende systeemoplossingen.

De grootste uitdaging is volgens Gwen van Vugt, directeur Mobility Center van TASS International, om te bewijzen dat geautomatiseerde voertuigsystemen veiliger en betrouwbaarder zijn dan een menselijke bestuurder.

Om dit aan te tonen beschikt het bedrijf als enige er wereld over een testmethodologie die een fysieke testomgeving combineert met simulatiemodellen (virtual reality).

TASS International, gevestigd op de Automotive Campus in Helmond, is een bundeling van voormalige TNO-onderdelen.. Sinds vorig jaar opereert TASS onder de vlag van Siemens.

Geaccrediteerd testlab

Het bedrijf is nauw betrokken bij het overheidsprogramma Talking Traffic - een project om voertuigen met elkaar en de weginfra te laten communiceren – en verzorgt hiervoor de certificering van intelligente verkeerslichten. Daarnaast vervult de Helmondse onderneming voor de RDW de rol van geaccrediteerd testlab.

Miljarden testkilometers

Technisch zijn er naar volgens Van der Vugt voor autonoom rijden nauwelijks nog beperkingen. Sensorsystemen zijn tegen redelijke prijzen beschikbaar. Hetzelfde geldt voor computer power chips. En dankzij artificial intelligence zijn systemen in staat om met zeer complexe zaken rekening te houden. ‘Verschillende studies geven echter aan dat je eerst miljarden testkilometers moet maken om te bewijzen dat rijden op de spreekwoordelijke ‘automatische piloot’ veilig is. Dat zou betekenen dat een bedrijf als Tesla tenminste 2,5 jaar van al hun voertuigen in de wereld data zou moeten verzamelen om te komen tot een maatstaf die aantoont dat hun systemen beter presteren dan mensen. En dat voor iedere wijziging die aangebracht wordt aan het systeem: een onmogelijke opgave.’

Tijdmachine

Tenzij, vervolgt Van Vugt, je het naar het virtuele domein (lees: simulatie) brengt. ‘Want dan kun je sneller dan ‘real-time’ rijden en is het in feite eenvoudig om 1 minuut werkelijke tijd te simuleren in één seconde. Dan creëer je in feite een tijdmachine.’

TASS International is daarom bezig een methodologie te ontwikkelen die is gebaseerd op een combinatie van simulatie (mixed reality) en fysieke testen. Die combinatie maakt het mogelijk om in een relatief korte tijd aan te tonen dat voertuigen die fabrikanten leveren inderdaad statistisch gezien veiliger zijn dan de systemen die nu op de markt zijn.

Foutinjecties

Om eventuele softwarebugs die geautomatiseerde systemen nadelig kunnen beïnvloeden tot nagenoeg nul te beperken, profiteert TASS van de expertise die op dit gebied bij Siemens in huis is. Van Vugt: ‘Siemens kan foutinjecties doen op chip-, software-, en hardware niveau. Dat stelt ons in staat om te bekijken welke impact fouten hebben op het uiteindelijke rijgedrag van de auto en deze voortijdig te elimineren voordat ze zich openbaren. Met als eindresultaat dat de auto zichzelf voortdurend monitort.’

Lees het volledige interview in GO!Mobility Magazine.