Snorfiets passeert bromfiets

15 april 2019

Het aantal brom- en snorfietsen is sinds begin dit jaar met bijna 2 procent gegroeid tot 1,2 miljoen exemplaren. Inmiddels is de snorfiets met 750.000 geregistreerde eenheden populairder dan de bromfiets, een aantal dat 4 procent hoger ligt dan in 2018.

Tegelijkertijd daalde het bromfietspark met 2 procent. Het omslagpunt ligt in 2012. In dat jaar overtrof het aantal snorfietsen voor het eerst het aantal bromfietsen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de groep 50 tot 60-jarigen de meeste brom- en snorfietsen bezitten: 115 per 1.000 inwoners. Jongeren van 16 tot 20 jaar bezitten de minste brom- en snorfietsen, namelijk 44 per 1.000. Tien jaar geleden bezat deze leeftijdscategorie juist de meeste brom- en snorfietsen: 97 per 1.000.

45.000 e-scooters/brommers

Vooral het bromfietsbezit onder jongeren is scherp gedaald. Begin 2009 hadden 16- tot 20-jarigen nog 78 bromfietsen per 1.000 inwoners. Op dit moment zijn dat er nog slechts 21. Het aantal snorfietsen in deze groep ligt daarentegen iets hoger dan 10 jaar geleden en komt uit op respectievelijk 23 en 20 snorfietsen per 1.000 inwoners. De grootste verandering is waarneembaar bij bezitters van snorfietsen tussen de 20 en 30 jaar. Zij bezaten begin dit jaar bijna drie maal zoveel snorfietsen als 10 jaar geleden: 58 tegen 20 per 1.000 inwoners.

Het CBS tekent aan dat ons land in totaal 45.000 elektrische brom- en snorfietsen telt. Vooral in Amsterdam, waar sinds 1 januari 2018 een milieuzone voor brom- en snorfietsen geldt, steeg het aantal e-brommers met 45 procent.