Grootste EU-project met zware e-trucks van start

25 januari 2019

Het Europese Interreg project electric Green Last Mile (eGLM) is een pilot gestart met zeven volledig elektrische 44 ton zero-emissietrucks. Het project richt zich op zware distributietrucks op afstanden van maximaal 150 kilometer in de regio van de Europese hotspots Venlo en Duisburg.

Het is de eerste test in Europa van deze omvang met zware elektrische vrachtwagens , inclusief de nieuwe standaard voor ultrasnel laden bij zwaar transport. Samen met de provincie Limburg en de deelstaat Nordrhein Westfalen presenteerde het projectteam onlangs het programma op het Ministerie van Economie, Innovatie, Digitalisering en Energie in Düsseldorf. Truckfabrikant Framo onthulde bij die gelegenheid een prototype van de e-truck.

Voorsprong

Transportbedrijven krijgen door deelname in eGLM volgens de projectleiders een voorsprong bij het testen en toepassen van elektrische vrachtwagens en nieuwe logistieke modellen voor een betere beladingsgraad. Daarmee kan de Total Cost of Ownership (TCO) omlaag en de inzetbaarheid omhoog.

Versnellen verduurzaming

Tijdens het project zullen de elektrische trucks en laadinfrastructuur worden getest en gemonitord. Op gebied van techniek maar ook op inzet. Dit gebeurt in samenwerking met de Hogeschool Fontys en de FH Aachen. De resultaten zullen worden gedeeld om zo bij te dragen aan de versnelling van het verduurzamen van de transportsector.

De e-trucks worden in de loop van dit jaar geleverd en in gebruik genomen, voornamelijk voor regionaal transport. De ultrasnelle laadstations komen op strategische locaties te liggen.