Europese Green Deal en het Klimaatakkoord

7 februari 2020

Vandaag was in Den Haag een bijeenkomst over relatie tussen de Europese Green Deal en ons eigen Klimaatakkoord. Wij waren erbij, want het belang van beide is evident groot voor de mobiliteitssector.

Uiteraard is sprake van een nauw verband tussen de Europese Green Deal en het Nederlandse Klimaatakkoord. Dat werd verduidelijkt door Diederik Samsom, die onlangs kabinetschef werd van Eurocommissaris Frans Timmermans. Samsom lichtte de Green Deal toe en schetste het proces en de wisselwerking met het Nederlandse Klimaatakkoord.

Andere sprekers waren Louise van Schaik van instituut Clingendael, die vertelde hoe klimaatbeleid in Europa tot stand komt en wat de klimaatambities betekenen voor Europa's internationale positionering en Remco de Boer die als onafhankelijk publicist de energietransitie en het Nederlandse klimaatbeleid kritisch volgt op realisme, wensdenken en/of opportunisme.

Ed Nijpels, als onder meer voorheen voorzitter van het nationale Klimaatberaad, tot slot droeg er zorg voor dat de interactie met de aanwezigen in de zaal goed uit de verf kwam.

De Green Deal van de EU en ons eigen Klimaatakkoord hebben torenhoge ambities voor het terugdringen van de CO2-uitstoot door het wegvervoer. Als alle stakeholders alles doen wat nodig is, zijn deze haalbaar in 2050, zoals ACEA-voorzitter Michael Manley deze week in zijn videoboodschap ook benadrukte.

Wijnand de Geus
Sectiemanager Personenauto's en lichte bedrijfswagens / Zware bedrijfswagens