MONO – waarom ook werkgevers het moeten willen

3 februari 2020

Afleiding leidt tot grote risico’s op in het verkeer en smartphonegebruik is daarin een belangrijke factor. De kans op een ongeluk is dan maar liefst zesmaal groter. Ook werkgevers hebben daarbij een verantwoordelijkheid.

Daarom is de overheid in 2018 een langdurige, grootschalige campagne gestart tegen het onveilig gebruik van smartphones in het verkeer: de campagne MONO. De bedoeling is dat verkeersdeelnemers hun smartphone zo instellen dat er tijdens het rijden geen berichten doorkomen. Ook wordt verzenders van berichten gevraagd geen berichten sturen als ze weten dat iemand onderweg is.

24-uurssesie werkgevers

Eén van de redenen om in de auto de smartphone te gebruiken ligt aan de zijde van werkgevers. Veel medewerkers blijken ervan overtuigd dat hun werkgever verwacht dat ze altijd bereikbaar zijn in de auto. Daarnaast is werkdruk een veelgenoemde reden om onderweg telefoontjes of e-mails af te handelen.

Het ministerie van IenW wil daarom ook werkgevers bewust maken van hun gedrag en werknemers actief stimuleren MONO te rijden. Om uit te zoeken welke voordelen MONO biedt aan werkgevers en hoe zij het best kunnen worden overtuigd om over te gaan tot implementatie van een MONO-beleid organiseerde IenW vorige week een 24-uurssessie.

RAI Vereniging was daar uiteraard aanwezig, samen met ruim 40 andere organisaties, zoals IenW, TLN, ANWB, Bouwend Nederland, RDW, KPN etc. De ondertitel van deze sessie: SAMENWERKEN AAN VERSNELDE TRANSITIE NAAR ‘HEEL NEDERLAND MONO’ EEN WIN-WIN VOOR WERKGEVERS & WERKNEMERS. Een tekenaar vatte ter plaatse razendsnel alle oogst samen en deze werd verzameld op een zogenaamde brown paper.

Tim ook MONO, dus zonder Tom

Ook werd tijdens deze sessie ‘het gezicht’ van de campagne onthuld: Tim Coronel (die hierin MONO optreedt, dus zonder broer Tom). Hij kent natuurlijk als geen ander het belang van concentratie achter het stuur en het gevaar van afleiding in het verkeer.

De opbrengst van de 24-uurs sessie werd aan het einde overhandigd en toegelicht aan minister Cora van Nieuwenhuizen, Frits van Bruggen, Steven van Eijck en Maxime Verhagen. Binnenkort komt IenW met een vervolg, in de vorm van een overzicht van uit te voeren acties en helderheid over ‘hoe nu verder’.

Toolkit

Bij de campagne hoort een handige toolkit, die ook voor u als werkgever beschikbaar is.


Contactpersoon
Miranda Maasman
Miranda Maasman
Public Affairs adviseur
+31 20 504 4949