Bedrijfsvoertuigregistraties december 2019

7 januari 2020

In 2019 voorspelde het ING Economisch Bureau al dat de truck- en trailermarkt, na het topjaar 2018, af zou koelen. Daarin blijken ze gelijk te hebben gehad.

statistieken

Voor de trucks was hun voorspelling aardig goed: 1% in werkelijkheid, waar zij 3% voorspelden. Bij de trailers echter is de werkelijke daling groter dan ING destijds voorzag: namelijk 13% i.p.v. 2%.

Voor 2020 voorspelde ING destijds een daling van 18% bij de trailers en 11% bij de trucks; laten we hopen dat deze uitblijft. Ook in 2020 houden wij u maandelijks op de hoogte van de marktontwikkelingen.

Dan de gerealiseerde cijfers over 2019:

Lichte bedrijfswagens, 2019: -3%

Na drie maanden daling van het aantal nieuw geregistreerde lichte bedrijfswagens, zien we in december weer een stijging, van 8%. Daarmee komt het gehele jaar 2019 uit op een min van 3%.

De merkentop-3 in de periode tot en met november bestaat uit Volkswagen (20%), Mercedes (15%) en Ford (14%). De top-3 inrichtingen bestaat uit gesloten opbouw (92%), pick-up truck (2%) en een derde plek is voor de voertuigen met neerklapbare zijschotten (1%).

De top-3 van de marktverdeling van de lichte bedrijfswagens met een gesloten inrichting bestaat uit Volkswagen (21%), Mercedes (15%) en Ford (14%).

Zware bedrijfswagens, 2019: -1%

In december werden er 787 zware bedrijfswagens geregistreerd, een daling van 17% ten opzichte van december 2019. Het aantal registraties in 2019 is 1% lager dan het aantal registraties in 2018. 
let op: niet alle voertuigen die aangemeld waren voor de noodprocedure tachograaf zijn opgenomen in deze cijfers.

Bakwagens, 2019: +4% 
Bij de bakwagens is het aantal registraties in december 2019 14% lager dan in december 2018. In 2019 zijn er 6190 bakwagens geregistreerd, 4% meer dan in 2018.

De top-3 inrichtingen in 2019 bestaat uit voertuigen met een gesloten opbouw (20%), voertuigen met een haakarm (11%) en geconditioneerd met temperatuurregeling (11%).
26% van de vrachtwagens met gesloten opbouw waren van het merk DAF, Mercedes had een marktaandeel van 22% en Volvo 16%.
let op: niet alle voertuigen die aangemeld waren voor de noodprocedure tachograaf zijn opgenomen in deze cijfers. 

Trekkers, 2019: -8%
Bij de trekkers nam het aantal registraties in december met 17% af naar 387 stuks. In heel 2019 zijn er 8% minder trekkers geregistreerd dan in 2018.
De top-3 van merken in dit kwartaal bestaat uit DAF (34%), Scania (22%) en Volvo (18%).
let op: niet alle voertuigen die aangemeld waren voor de noodprocedure tachograaf zijn opgenomen in deze cijfers.

Bussen, 2019: +67%
In december 2019 zijn er 112 bussen geregistreerd, dit zijn er 21% minder dan in december 2018. In heel 2019 zijn er 67% meer bussen geregistreerd dan in 2018. De top-3 van bussenleveranciers bestaat voor 2019 tot en met december uit VDL (38%), Mercedes (24%) en Ebusco (10%).

De bussenmarkt kenmerkt zich een heel eigen dynamiek, vooral vanwege OV-concessies. Details daarover vinden leden in deze analyse.

Opleggers en aanhangwagens

Opleggers, 2019: -13%
Nadat er 7 maanden lang een daling van het aantal registraties te zien was, laat december weer een stijging zien: er zijn 546 opleggers geregistreerd, ongeveer 40 stuks meer dan in december 2018, wat een toename van 6% betekent. Voor heel 2019 noteren we 12.782 opleggers, wat 13% minder is dan in 2018.

De top-5 van de opleggers bestaat uit Krone (24%) Schmitz (22%), van Hool (5%), D-Tec (5%) en Pacton (5%) De top-3 van de inrichtingen van de opleggers bestaat uit: huifopbouw (27%), gesloten opbouw (17%) en geconditioneerd met temperatuurregeling (17%).

Van alle in 2019 geregistreerd opleggers werd 53% door een Duitse fabrikant gemaakt, in 2018 was dit 62%. Het aandeel van de Nederlandse fabrikanten is in 2019 gegroeid naar 31%, in 2018 was dat 26%. Ook het marktaandeel van de Belgische fabrikanten is toegenomen, van 8% naar 11%.

Bij de opleggers met een huifopbouw bestaat de top-3 uit Krone (45%), Schmitz (28%) en Kogel (7%).

Zware aanhangwagens, 2019: +7%
in december 2019 zijn 55 zware aanhangwagens geregistreerd, 12 stuks minder dan in december 2018. In heel 2019 zijn er 7% meer zware aanhangwagens geregistreerd.

De top-3 van merken bestaat uit GS (22%), WEB-trailer (7%) en Krone (6%). De top-3 van aanhangwagens in 2019 bestaat uit de aanhangwagens met open laadvloer met 19% marktaandeel, containercarrier met 18% marktaandeel en de aanhangwagens met afneembare bovenbouw (15%). 
Met 32% marktaandeel staat GS op nummer 1 bij de aanhangwagens met open laadvloer gevolgd door Nooteboom (9%) en Draco (9%).

Lichte aanhangwagens, december: +1%
Bij de lichte aanhangwagens werden in december 1% minder lichte aanhangwagens geregistreerd. In 2019 zijn er 1% meer lichte aanhangwagens geregistreerd dan in 2018. Hapert, Anssems en Henra vormen ook nu de top-3.

De inrichtingen top-3 in 2019 bestaat uit aanhangwagens met een open laadvloer (24%), neerklapbare zijschotten (22%) en gesloten opbouw (13%).
Bij de aanhangwagens met een open laadvloer is Hapert met 40% marktleider gevolgd door Anssems (21%) en Hulco (12%).

Voor meer details over de voertuigregistraties kunt u terecht op: Bedrijfsvoertuigregistraties Nederland

       

Bron: VWE

 


Contactpersoon
Roelof de Haan
Roelof de Haan
Beleidsadviseur RAI CarrosserieNL
+31 20 504 4992