Tachograafkaart schamele 9 euro goedkoper

20 december 2019

TLN, evofenedex, KNV, BOVAG en RAI Vereniging zijn zeer teleurgesteld over de geringe verlaging van de prijs van de tachograafkaart. De minister heeft niets gedaan met de oproep door de betrokken organisaties tot een drastische verlaging.

Minister Van Nieuwenhuizen maakte gisteren bekend dat het tarief voor de tachograafkaart per 2020 omlaaggaat van 101 naar 92 Euro. Beschamend, vinden de gezamenlijke organisaties. De prijs van de Nederlandse kaart ligt nog steeds ver boven het gemiddelde van 59 Euro en staat op de derde plaats als duurste van Europa.

Vaagtekens bij kostprijs

TLN, evofenedex, KNV, BOVAG en RAI Vereniging stelden afgelopen zomer op basis van een eigen onderzoek al vast dat de prijs voor deze kaarten in Nederland tot wel 70 procent hoger ligt dan het Europese gemiddelde. De minister noemt de nieuwe prijs van 92 Euro kostendekkend. De ondernemersorganisaties blijven vraagtekens zetten bij de gehanteerde kostprijs, waarvoor Kiwa de kaart zegt te kunnen produceren.

Kostenopbouw

Het ministerie zal nog in gesprek gaan met de branches over het nieuwe tarievenstelsel. Vraagpunt voor de branches zal daarbij zijn hoe deze kostprijs tot stand is gekomen. Het is onvoorstelbaar dat het, gezien de gemiddelde prijs in Europa, niet goedkoper kan. Daarbij kan het bovendien niet zo zijn dat de branche opdraait voor de fouten die de Kiwa eerder dit jaar maakte met de niet-tijdige levering van de NL-tachograafkaarten.

Eugène Moerkerk
Beleidsadviseur