Informatiebijeenkomst li-ion accu’s

19 december 2019

Vlak voor de zomer brachten wij een handboek uit met alle regelgeving rondom het transport en de veilige opslag van lithium-ion accu’s. Op 5 december organiseerden we daarover in Houten een informatiebijeenkomst voor leden.

lithiumbatterij

Dit handboek is onderdeel van een breder project binnen RAI Vereniging waarin wij duidelijkheid willen verschaffen omtrent de regelgeving bij het vervoer en de opslag van li-ion accu’s.

De regelgeving met betrekking tot het vervoer van li-ion accu’s is een gecompliceerde aangelegenheid. De internationale regelgeving ADR waarin het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg wordt geregeld telt meer dan 1.600 pagina’s. Het handboek van RAI Vereniging heeft daaruit al de relevante regelgeving geselecteerd.

Het juiste vervoer van li-ion accu’s blijft desondanks een ingewikkelde materie. Dat was reden genoeg om de opsteller van het handboek, Wouter van der Werf-Advocaat te vragen om in een speciale bijeenkomst voor de leden van de secties Fietsen, Scooters en Motoren de relevante wetgeving en het gebruik van het handboek nog een keer uitgebreid toe te lichten.