Succesvolle derde eCall-testdag

4 november 2019

Op 30 oktober jl. vond de derde eCall-testdag plaats in de 112-centrale in Driebergen. De eerste twee waren in maart van dit jaar. In totaal deed een 10-tal auto-importeurs en leveranciers van eCall-systemen aan de auto-industrie mee.

Getest werd of de eCall vanuit het voertuig (of het losse systeem van een leverancier) bij de 112-centrale op de juiste wijze binnen kwam. Daarnaast (en met name) werd getest of er vanuit de 112-centrale opnieuw verbinding (teruggebeld)  kon worden opgebouwd naar het systeem, als deze onverhoopt verbroken werd. Voor wat betreft dit laatste was al bekend dat dit waarschijnlijk moeizaam zou verlopen.

Informeren bij aflevering

Tijdens de test is dit ook gebleken en zijn er duidelijke aanwijzingen gevonden omtrent de oorzaken, die nu concreet aangepakt kunnen worden. In dat opzicht kan dus worden gesproken van een succesvolle test. Meer in het algemeen is gebleken dat de klant bij aflevering van de auto, nog onvoldoende wordt geïnformeerd over aanwezigheid en mogelijkheden van een eCall-systeem in de auto, waardoor nog relatief veel ‘spook’-meldingen binnenkomen bij de 112-centrale. Hier ligt nog een taak voor de merkorganisaties.

Eerdaags volgt een verslag van de dag waarin ook concrete acties staan omschreven voor RAI Vereniging en haar leden. Wij zullen u hierover wederom informeren.

Kees Pereboom
Beleidsadviseur